Sådan viser du potentielle kunder, at de kan stole på din virksomhed

// Annoncørbetalt indhold

 Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Tillid er en vigtig del af enhver forretningstransaktion og det gamle ordsprog; “mennesker køber fra mennesker, de stoler på” er stadig sandt i dag. Det er essentielt, at kunderne har tillid til en virksomhed, før de foretager et køb eller indgår i et forretningsforhold. Uden tillid vil kunderne være mere tilbageholdende med at gøre forretninger med en virksomhed og i mange tilfælde gå andre steder hen for at finde en mere pålidelig og troværdig virksomhed.

Hvorfor? Vi har sikkert alle sammen prøvet at købe ting online, der ikke levede op til forventningerne, ikke ankom til tiden, eller aldrig blev leveret. Dette er ressourcekrævende og irriterende, og derfor noget, vi alle forsøger at undgå. Stoler man på en virksomhed, handler man hos dem i troen om, at dette ikke sker - og hvis det gør, så vil virksomheden håndtere problemet hurtigt og effektivt. Derfor er sider som Reviewsbird.dk populære blandt danskerne, da de her kan læse anmeldelser fra andre, der allerede har handlet hos en virksomhed og derfor kan kaste lys over dennes pålidelighed.

Hvordan opbygger man tillid hos potentielle kunder?
Det vigtigste aspekt af opbygningen af tillid mellem kunderne og en virksomhed er at levere kvalitetsprodukter og -tjenester. Kunderne vil være mere villige til at stole på virksomheder og netbutikker, hvis de ved, at de produkter eller tjenester, de modtager, er af høj kvalitet. Det betyder, at man som virksomhed skal sikre, at produkter og tjenesteydelser lever op til kundernes forventninger. Dette kan gøres ved hjælp af omhyggelige test- og kvalitetskontroller samt ved at give kunderne en pengene tilbage-garanti, hvis de ikke er tilfredse med et produkt eller en tjenesteydelse.

Gennemsigtighed skaber tillid
Ud over at levere kvalitetsprodukter og -tjenester er det vigtigt for virksomheder at være transparente overfor deres kunder. Det betyder, at en virksomhed bør give detaljerede oplysninger om deres produkter og tjenester samt om vilkårene og betingelserne for enhver transaktion. Virksomheder bør også være åbne og ærlige over for eventuelle problemer eller spørgsmål, som kunderne måtte have. Denne gennemsigtighed vil være med til at skabe tillid mellem kunderne og virksomheden, idet kunderne vil føle sig mere trygge ved en virksomhed, der er ærlig og imødekommende med oplysninger.

Derfor bør man helt grundlæggende have virksomhedsoplysninger tilgængelige online, der er lette at finde, såsom:

  • En velfungerende hjemmeside
  • Virksomhedens navn og CVR-nummer
  • Kontaktoplysninger
  • Virksomhedshistorie, mission og vision
  • GDPR-politik
  • Cookie-politik 
Ved at lade kunderne vide, hvem de handler med, og hvad virksomheden står for, kan man opbygge et godt fundament for tillid.

Kundeservice er afgørende for en god kundeoplevelse
God kundeservice er også afgørende for at skabe tillid mellem kunderne og virksomheden. Kunderne skal altid behandles med respekt og omsorg, og virksomhederne skal sørge for, at alle klager behandles hurtigt og effektivt. Virksomhederne bør også sikre, at de giver alle kunder præcise og rettidige svar på deres spørgsmål eller bekymringer, da dette vil få dem til at føle sig værdsat og vil hjælpe dem til at opbygge tillid til virksomhedens kompetencer. 

Kunder vil ofte tilgive problemer og fejl, hvis man håndterer dem på den rigtige måde. Dette kan yderligere styrke ens omdømme, idet kunder, der føler sig godt behandlet, er langt mere tilbøjelige til at skrive gode kundeanmeldelser online, hvilket igen vil skabe større tillid hos andre forbrugere, når de læser de positive anmeldelser.

Socialt ansvar bør tages alvorligt
Endelig bør virksomheder stræbe efter at være socialt ansvarlige og etiske i deres daglige drift. Kunderne vil være mere tilbøjelige til at stole på en virksomhed, hvis de ved, at virksomheden er forpligtet til at gøre det rigtige og tager skridt til at beskytte miljøet og forbedre de sociale forhold gennem forskellige CSR-initiativer. Virksomheder bør derfor sikre sig, at deres praksis er i overensstemmelse med deres værdier, og at de tager de nødvendige skridt til at få en positiv indvirkning på verden.


For langt de fleste handlende er det en vigtig del af deres købsprocess at afgøre, om en virksomhed er pålidelig eller ej. Tillid er en yderst vigtig faktor i enhver transaktion og det er derfor vigtigt for virksomheder i dag, at de investerer i at opbygge gode og tillidsfulde forhold til deres kunder. 

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold 

Om annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør. Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites. Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde. Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.