Mercedes-Benz 408 var en serie af luksusbiler med høj ydeevne, som Mercedes-Benz fremstillede fra 1954 til 1963. 408'eren havde en 60° V12-motor med naturlig indsugning og en slagvolumen på 6, 0 L (5. 987 cc), 7, 0 L (7. 010 cc), 7, 1 L (7. 055 cc) eller 7, 3 L (7. 291 cc). Cylinderboringen var 89 mm (3, 5 tommer) og stempelhubet var 80, 2 mm (3, 16 tommer). Blokken var af aluminium og hovedet var af aluminium. Ventilerne var DOHC med 4 ventiler pr. cylinder med sekventiel brændstofindsprøjtning og benzin som brændstoftype. Kølesystemet var vandkølet og ydelsen varierede fra
240 hk (179 kW) til 270 hk (201 kW). Motoren blev bygget internt af Daimler-Benz AG, og bilerne blev fremstillet fra 1954 til 1963. 408'erens design er tæt beslægtet med 300SL'erens, med et rørformet spaceframe-chassis, torsionsstangophæng foran og svingaksel bagpå. Bremserne var skivebremser på alle fire hjul; de kunne kombineres hydraulisk i ét system ved lave hastigheder.