Hvad er et ApS?
// Annoncørbetalt indhold
Samarbejde med GulogGratis branded content
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
ApS er en forkortelse for anpartsselskab, og er en af de populæreste selskabsformer i Danmark. Et anpartsselskab betegnes desuden som et kapitalselskab, hvilket vil sige, at der ved denne selskabsform er blevet indskudt en vis mængde kontanter eller værdier i selskabet. Man indskyder altså en kapital i selskabet allerede ved stiftelsen af selskabet. Et vigtigt kendetegn ved kapitalselskaber er, at ejerne i et sådant selskab ikke hæfter personligt for selskabets gæld.
Hvad koster det at starte et ApS?
Ved et kapitalselskab, skal man som sagt indskyde midler, enten ved kontanter eller værdier, når man stifter selskabet. Et ApS har et minimumskrav på 40.000 kr. til indskud i selskabet - herefter er der et gebyr på 670 kr. for at registrere anpartsselskabet hos Erhvervsstyrelsen. Disse to punkter er obligatoriske og skal derfor betales før, at man kan starte sit anpartsselskab.
Hvordan opretter man et ApS?
Der er flere måder, hvorpå du kan oprette dit ApS. Du kan enten opsøge en advokat, der kan hjælpe dig gennem processen eller du kan tage sagen i egen hånd ved hjælp fra en dokumentgenerator eller “gør-det-selv”.
Hjælp fra en advokat
Det kan være en god idé at inddrage en advokat i stiftelsesprocessen. Hvis du ønsker at have hjælp fra en advokat til diverse juridiske dokumenter, skal du i den forbindelse medtænkte salær til advokaten for vedkommendes ydelse. Advokaten vil typisk hjælpe med udarbejdelse af de juridiske dokumenter, der hører til et ApS og evt. også tilbyde rådgivning om processen.
Dokumentgenerator
Ønsker man ikke at tilgå en advokat, er der er også mulighed for, at få udarbejdet disse dokumenter online. Prisen bliver dermed også en helt anden, end hvis man benytter sig af en advokat. Muligheden for rådgivning og sparring bliver i den forbindelse også reduceret.
De fleste dokumentgenerator på internettet, er udarbejdet ud fra nogle standarddokumenter, som ikke altid tager højde for den enkelte situation. Det er derfor, ved denne metode, vigtigt at sætte sig ind i, hvad en dokumentgenerator kan tilbyde, før man benytter sig af denne.
Gør-det-selv
Er man i virkeligheden en ægte gør-det-selv-iværksætter, kan man også vælge at udarbejde disse dokumenter, uden hjælp fra henholdsvis en advokat eller en online dokumentgenerator.
Har man én tæt på sig eller har man selv styr på, hvilke dokumenter, der skal udarbejdes i forbindelse med stiftelse af et anpartsselskab, kan man i den forbindelse spare honoraret og betalingen til henholdsvis advokaten og online dokumentgeneratoren. Det anbefales dog at opsøge rådgivning til udarbejdelserne af disse dokumenter, for at undgå komplikationer senere i processen. Udarbejder du dokumenterne selv, men er disse ikke fyldestgørende eller korrekte, står du selv til ansvar for de økonomiske konsekvenser heraf.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold