Emilie Mundt maleri

Emilie Mundt maleri

23.000 kr.

Nydeligt landskabs olie maleri i flot guldramme. Et virkelig flot værk af Emilie Mundt, med detaljer af næsten fotografisk kvalitet. Billedet måler excl. ramme 68 x 47 cm, er sign. E.M., og er formentlig malet omkr. 1910. Opbevares ikke hjemme, men vil efter aftale kunne ses, og evt. leveres på strækningen mellem Aabenraa - Skanderborg / Odder. Om kunstneren, der på det seneste, og helt fortjent er blevet ganske eftertragtet, kan i øvrigt oplyses: I begyndelsen af 1870'erne begyndte Mundt at uddanne sig som kunstner - først ca. to måneder hos maleren Jørgen Roed og bagefter på Vilhelm Kyhns tegneskole for kvinder, hvor hun mødte sin livsledsagerske maleren Marie Luplau. I 1874 søgte begge kvinder at blive optaget på Kunstakademiet, men de blev begge afvist - kvinder fik først adgang til Kunstakademiet i 1888 ved oprettelsen af Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder. Pgra. afvisningen rejste de to kvinder efter råd fra Elisabeth Jerichau Baumann til München for at videreuddanne sig, og hvor kvinder, modsat i Danmark, havde mulighed for at tegne efter levende model. I 1878 debuterede Mundt på Charlottenborg. I 1882–84 tog Mundt og Luplau til Paris for at studere på det private franske kunstakademi, Académie Colarossi, hvor blandt mange andre også Paul Gauguin og Helene Schjerfbeck har gået. Efter hjemkomsten fra München oprettede hun og drev sammen med Luplau frem til 1912 en privat tegne- og maleskole for kvinder, som havde dimissionsret til Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder, og de kom således til at præge en hel generation af unge kvindelige kunstnere. Mundt er kendt for sine mange skildringer af fattige asylbørn. Før hun uddannede sig som kunstner, havde hun i mange år været tegne- og skrivelærer på N. Zahles skole, hvorfra hun havde fået et indgående kendskab til børn, og hun var uovertruffen i sin maleriske skildring af dem

Aabenraa·i går·

Få beskedNår der er nye resultater i Kunst

Lup med søgeord i
Maleri, Christian Zacho

Maleri, Christian Zacho

4.500 kr.

Christian Zacho, Udsigt fra en Søbred, 1898. (70x50cm) Christian Zacho gennemgik en usædvanlig grundig uddannelse. Først skoledes han i den danske landskabstradition, dels på Kunstakademiet, dels hos La Cour, P.C. Skovgaard og V. Kyhn. Hos sidstnævnte tilegnede han sig en ny frihed over for motivet og en storladenhed i udtrykket, der gjorde ham usædvanligt åben over for nye kunstneriske udtryk. 30 år gammel var han i Italien sammen med Anton Thiele, Otto Haslund og Chr. Blache, men nok så afgørende var besøget på hjemrejsen på verdensudstillingen i Wien. Her blev han, fortæller Haslund i et brev, stærkt betaget af de franske landskabsmalere, heriblandt repræsentanterne for Barbizon-skolen. Turen gik snart til Paris, hvor han uddannede sig videre, og hvorfra han sammen med Godfred Christensen og Vilhelm Groth formidlede den ny begejstring for fransk kunst og kultur hjem til Danmark. Sammen med en anden Bonnat-elev, P.S. Krøyer, tilbragte han en sommer i Bretagne. Og hjemkommen til Danmark tilsluttede han sig kredsen af nytænkende litterater og billedkunstnere, der mødtes i foreningen Bogstaveligheden. Z. begyndte tidligt at udstille. Arbejderne fra 1872-73, året for hans første store rejse, må betegnes som særdeles talentfulde. Kunsthistorisk er hans malerier fra Frankrig af stor betydning ikke mindst for forståelsen af de mere berømte malere, der fulgte i hans spor. Z. forblev nemlig trofast mod sin første oplevelse af fransk landskabsmaleri. Det er den lidt ældre generation med Théodore Rousseau i spidsen, der prægede ham, som det er tilfældet med de to kunstnere, han gerne grupperes med, Godfred Christensen og Groth. Impressionistisk påvirkning søger man forgæves efter. Landskaberne fra Fontainbleau er i den henseende karakteristiske, ligesom det store vinterbillede, malet i Bretagne, på Statens Museum for Kunst. Betragter man imidlertid Z.s produktion som helhed, finder man mange træk, der viser ham som en maler i den danske landskabstradition.

Hørsholm·24. dec. 2022

Maleri, Sally Philipsen

Maleri, Sally Philipsen

2.000 kr.

Sally Philipsen, En af malerens klassiske vinter motiver fra København. Sally Philipsen (1879-1936) Elev af H. Grønvold, Tekn. sk. og Otto Bache, kunstakademiet begyndte som portrætmaler, og de tidlige billeder, bl.a. Portræt af moderen og Dobbeltportræt af kunstneren og hans hustru viser tidens interesse for især Rembrandts portrætter, hvis komposition såvel som den mørke fernistone blev tilstræbt. Opholdet i Paris 1910, hvor P. lærte impressionismen at kende, betød et omslag i hans kunst. Efter hjemkomsten fandt han i stedet sine motiver i Københavns udkant, hvor hans sans for at gengive lys og atmosfære og for det maleriske kom til sin ret. Flere billeder blev til i Dragør, hvor han var bosat fra 1919-36, andre på maleren Sven Schous ejendom Havnø ved Mariager Fjord, hvor P. sammen med bl.a. Einar Olsen, Henrik Schouboe, Aage Lønborg-Jensen og Lauritz Mikkelsen malede i flere somre. Andre igen blev udført på Christianshavn, hvor P. ligeledes boede en årrække. Påvirkning fra Fridolin Johansen og Albert Gottschalk ses i gråvejrsbilleder og havnebilleder med snesjap. I disse arbejder kom P.s fornemmelse for harmonien mellem motiv, farve og lys måske bedst til sin ret, oftest på bekostning af den mere realistiske gengivelse af forfaldne miljøer. P. skabte sig i årenes løb en større kunstsamling, omfattende dels nyere dansk kunst, bl.a. af Fridolin Johansen, Albert Gottschalk og Th. Philipsen, dels franske værker, dels negerskulpturer og kinesiske antikviteter.

Hørsholm·24. dec. 2022

Jean Marais med litografiet L'Ange noir

Jean Marais med litografiet L'Ange noir

350 kr.

Jean Marais med litografiet L'Ange noir. Originalt stensignert Jean Marais og oplagstype E.A.. Motivformat 64 x 80 cm og bladformat 67 x 97 cm. JEAN MARAIS (1913-1998) var en fransk skuespiller som gjennom karrieren spilte over 100 film- og fjernsynsroller, men som også er kjent for sitt talent som forfatter, billedkunstner og skulptør. Marais var en av de mest populære franske film- og teaterskuespillerne på 1940- og 50-tallet. Han filmdebuterte i 1933, men det var møtet med Jean Cocteau som ble vendepunktet for hans karriere. Marais ble raskt Cocteaus muse og spilte i nesten alle av hans filmer, mest bemerket gjorde han seg for filmen Skjønnheten og Udyret fra 1946. De to forble svært nære venner helt frem til Cocteaus død i 1963.

Hedehusene·10. dec. 2022

litografi af Jean Marais

litografi af Jean Marais

350 kr.

Jean Marais med litografiet Conte de Mila V. Originalt stensignert Jean Marais og oplagstype E.A.. Motivformat 29 x 21 cm og bladformat 37 x 30 cm. JEAN MARAIS (1913-1998) var en fransk skuespiller som gjennom karrieren spilte over 100 film- og fjernsynsroller, men som også er kjent for sitt talent som forfatter, billedkunstner og skulptør. Marais var en av de mest populære franske film- og teaterskuespillerne på 1940- og 50-tallet. Han filmdebuterte i 1933, men det var møtet med Jean Cocteau som ble vendepunktet for hans karriere. Marais ble raskt Cocteaus muse og spilte i nesten alle av hans filmer, mest bemerket gjorde han seg for filmen Skjønnheten og Udyret fra 1946. De to forble svært nære venner helt frem til Cocteaus død i 1963.

Hedehusene·5. dec. 2022