Den lærende hjerne

Den lærende hjerne

400 kr.

Bogen er en grundbog i børneneuropsykologi, kognition og neuropædagogik. Bogen bygger bro mellem moderne hjerneforskning, kognitions- og neuropsykologi og praktisk pædagogik. Fokus er børns ( 0-18 år ) kognitive funktioner både i det almindelige og det anderledes udviklingsforløb. Da børn har vidt forskellige forudsætninger for læring, er det vigtigt, at fagpersoner har en opdateret viden om kognitive funktioner, for at institutioner og skoler kan rumme og undervise alle børn. Bogen henvender sig til psykologer, lærere, pædagoger, fysioterapeuter, ergoterapeuter og studerende på disse uddannelser, samt forældre med interesse for emnet. Den er skrevet af de 3 børneneuropsykologer, der gennem mange år har arbejdet med børn og unge, hvis udvikling og læring har udfordret forældre og fagfolk. Forfatterne har i denne bog beskrevet deres praktiske neuropsykologiske erfaringer og sat dem i en teoretisk sammenhæng. Bogen fremstår helt som ny, signeret af børneneuropsykologen Helle Kjærgård. Nypris 539,95

Aabenraa·9. nov. 2023

Børns Identitet og Selvopfattelsesudvikling

Børns Identitet og Selvopfattelsesudvikling

75 kr.

Softcover, 266 sider. Ny og ubrugt. Sendes gerne, porto = 50 kr. MobilePay. På baggrund af langvarig dataindsamling fremlægger bogen en empirisk begrundet forståelse af børns og unges identitet og selvopfattelsesudvikling. Undersøgelsen viser, at børn og unge spiller en særdeles aktiv rolle i identitetsdannelsesprocesser. De formes af såvel beydningsfulde andre, som af de sociale og økonomiske muligheder og betingelser der nu engang er dem givet. Undersøgelsen påpeger, at den danske ligestillingsmodel tilsyneladende slår igennem ved at vise relativt små forskelle på drenge og pigers selvopfattelse i stærk modsætning til resultater fra f.eks. USA, Taiwan og Spanien. De fleste børn gennemløber en udvikling fra en global til en analytisk, syntetisk begrebsdannelse fra begyndelsen til slutningen af skolealderen. Undersøgelsen understreger, at børns og unges selv må forstås, som en dynamisk, funktionel enhed - dels som en virkning af interaktion og dels som et refleksivt midtpunkt - subjekt i forhold til den sociale, kulturelle kontekst, styrende og fortolkende adfærd og oplevelser. Ole Michael Spaten, Ph.D. er p.t. tilknyttet psykologi på Aalborg Universitet hovedsagelig med undervisning og forskning indenfor udviklings- og personligheds-psykologi.

Valby·30. mar. 2023·