NSU Ro80 er en firedørs direktørbil, der blev fremstillet af NSU Motorenwerke (1967-1969) og Audi NSU Auto Union AG (1969-1977). Den blev designet af Claus Luthe og samlet i Neckarsulm, Vesttyskland. Ro80 var udstyret med en 497, 5 x 2 - to-rotor Wankelmotor med to-rotor Wankelmotor med 115 PS (85 kW; 113 hk). Den havde en tre-trins Fichtel & Sachs-synkroniseret manuel gearkasse med automatisk kobling og F & S-momentomformer. Hjulbasen var 2 860 mm (112, 6 tommer), længden 4 780 mm (188, 2 tommer), bredden 1 760 mm (69, 7 tommer) og højden 1 430 mm (56, 5 tommer). Ro80 blev lanceret af NSU på biludstillingen i Frankfurt i 1963 som en efterfølger til den succesfulde NSU Wankel Spider, der blev bygget fra 1964 til 1967; den blev markedsført under begge mærker indtil 1969, da Volkswagen købte kontrollen med Auto Union og begyndte at sælge alle produkter som Audis fra modelåret 1970.