Citroen AX Attraction

Citroen AX Attraction

35.000 kr.

Jeg får desværre ikke brugt min veteranbil nok, og synes derfor en anden skal have glæde af den, hvor den kan blive luftet noget mere. De er efterhånden sjældent udbudt. Der er vel i gode år 1-2 stykker til salg i Danmark. Det er en fin og regulær AX'er som blev veteransynet i oktober 2022, og skal den først til syn igen om 7,5 år i 2030, da der er 8 år imellem hvert syn. Den går godt i motor og gearkasse, og er i øvrigt mekanisk i orden. Jeg har de sidste 2 år været omkring den, og har efterhånden fået udskiftet alt som ikke var udskiftet de sidste 30 år, så den er klar til at køre de næste 30 år. Jeg har i alt brugt 25.000,- kroner på autoriseret citroënværksted, hvor den har fået følgende lavet: Ny køler Ny kobling Justeret gearkasse Lavet rust Ny udstødning Nyt batteri Skiftet sikringer Nye bremserør Har fået stort service to gange om året. Den står nu i helt perfekt mekanisk stand og klar til at køre de næste mange år. Den har selvfølgelig noget patina. En bule i venstre side og rust rundt omkring Det har ikke den store betydning da den først skal synes om 7,5 år, så kan man se om man vil lave det til den tid. Den er meget billig i forsikring og ejerudgift. Der medfølger tagbøjler, vinterhjul, sommerhjul, 2 sæt måtter, originale hjulkapsler, og lidt andet. Bilen har i øvrigt den store udstyrspakke med stof i dørsider, læselampe osv. som var store ting i 92’. Den står original, med blandt andet original radio som virker som den skal. Kører upåklageligt og bruges lige pt. som hverdagsbil. Perfekt som nummer 2 bil hvis man vil have en anderledes bil som får folk til at vende hovedet når man kører forbi. Den er meget billig i drift. Jeg giver cirka 4000 samlet per år i forsikring, vægtafgift og vedligehold. En bil som uden problemer kan køre de næste 7,5 år og som kun bliver mere værd. Der er pt. cirka 30 tilbage i Danmark. Seriøse bud er velkomne. Mit prisforslag er 35.000.

København S·9. aug. 2023

Citroën Ak var en fransk økonomibil, der blev produceret af Citroën mellem 1948 og 1990. Den blev designet af André Lefèbvre, Flaminio Bertoni, Walter Becchia og Marcel Chinon. Bilen kunne fås som 4-dørs sedan, 5-dørs hatchback (3CV), 2-dørs kassevogn, 2-dørs pick-up eller 2-dørs coupé utility. Motorvarianterne var 375 cc H2 luftkølet 9 hk (7 kW), 425 cc H2 luftkølet 12 hk (9 kW), 435 cc H2 luftkølet 24 hk (18 kW) eller 602 cc H2 luftkølet 29 hk (22 kW), alle med en enkelt karburator. Bilen havde en usædvanlig bagmonteret motor, som var designet til at være mere effektiv end konkurrenternes frontmotor-layout. 4CV var oprindeligt tænkt som en erstatning for 2CV og Citroëns andre små biler, men den vandt hurtigt indpas som et billigere alternativ til Traction Avant og blev i 1948 Citroëns mest solgte bil.