Sådan får andelsboligforeningen altaner

// Annoncørbetalt indhold

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Altaner er mere populære end nogensinde før, og emnet omkring opsætning af altaner er derfor ofte et tilbagevendende punkt på andelsboligforeningernes generalforsamlinger. Mens altaner er en drøm for mange, er der også andre der frygter hvilke konsekvenser et altanprojekt vil have for de andelshavere der ikke ønsker altan.

Louise Lyck fra SelskabsAdvokterne er specialist i entrepriseret, og udtaler: ”Når andelsboligforeningen ønsker at gå i gang med et altanprojekt, er det vigtigt, at foreningen forinden gør sig nogle overvejelser om projektet - herunder: Hvem skal betale for altanerne? Skal forbedringsværdien tilfalde foreningen som helhed eller den enkelte andelshaver? Og hvem skal stå for dem fremtidige vedligeholdelse af altanerne? Derudover er det en god idé, at invitere andelshaverne til et beboermøde hvor spørgsmål til projektet kan stilles, og hvor eventuelle bekymringer kan blive italesat. På den måde er der større sandsynlighed for at beboerne er trygge ved at stemme for projektet, når forslaget senere bliver stillet på generalforsamlingen. ”

Beboermødet er godt givet ud
På beboermødet vil andelshaverne få mulighed for at udtrykke deres holdning til projektet, og de kan stille spørgsmål til hvordan projektet vil forløbe. Foreningen kan med fordel invitere en repræsentant fra et altanfirma, der kan hjælpe med at besvare andelshavernes praktiske spørgsmål til projektet, så disse hurtigt kan blive afmystificeret og andelshaverne senere kan føle sig trygge ved at stemme for et altanprojekt. Derudover bør projektets økonomi også drøftes, så andelshaverne får vished omkring om foreningen finansierer projektet eller om den enkelte andelshaver skal betale af egen lomme.

Beboermødet kan desuden bruges til at få klarlagt, hvor mange andelshavere der gerne vil have opsat en altan, og dermed hvor stor tilslutning der er til projektet. For at et altanprojekt kan blive en realitet, er det en forudsætning at der er mange der ønsker altan, da projektomkostningerne i modsat fald vil blive for dyre for den enkelte andelshaver. Derudover stiller kommunen strenge krav til ejendommens udtryk, når de vurderer om der kan gives byggetilladelse til et altanprojekt. Det er derfor nødvendigt at undersøge, om der er stor nok opbakning til altanprojektet, før der ligges for mange kræfter i at gå videre med at indhente tilbud, regne på økonomien og udarbejde et juridisk forslag til generalforsamlingen.

Vedtagelse af altanprojektet
For at altanprojektet kan blive en realitet, skal projektet vedtages på generalforsamlingen. Louise Lyck fra SelskabsAdvokaterne udtaler: ”Det er en god idé at få hjælp til at udarbejde et juridisk forslag til generalforsamlingen, så foreningen er sikker på, at bestyrelsen har den fornødne bemyndigelse til at føre projektet ud i livet. Derudover er det vigtigt at generalforsamlingsforslaget er bilagt en konsekvensberegning, så den enkelte andelshaver har et klart billede af økonomien i projektet, og kender de omkostninger som vedkommende binder sig op på. Forslaget bør derudover ligeledes indeholde et forslag til en vedtægtsændring, hvor der tages stilling til vedligeholdelse af altanerne.”

Altantilsagn
Når generalforsamlingen har vedtaget altanprojektet, er det vigtigt at bestyrelsen sørger for at udarbejde altantilsagn. De andelshavere der ønsker altan, underskriver altantilsagnet og binder sig juridisk og økonomisk til projektet.
Det er vigtigt, at bestyrelsen ved hvor mange der deltager i projektet, da de samlede omkostninger til opsætning af stillads, etablering af byggeplads mv. fordeles ud de andelshavere der ønsker altan. Hvis antallet af deltagende pludselig falder, vil udgifterne selvsagt blive større for de øvrige andelshavere. Det er derfor helt centralt fra start af at vide, hvor mange andelshavere der har tilsluttet sig projektet.
Indgåelse af entreprisekontrakt med altanfirma

Louise Lyck fra SelskabsAdvokaterne udtaler: ”Det er vigtigt at andelsboligforeningen får juridisk bistand, når der skal indgås aftale med altanfirmaet. Typisk vil altanfirmaet ikke udarbejde en decideret entreprisekontrakt men i stedet blot bede foreningen underskrive det fremsendte tilbud. Det er min klare anbefaling at foreningen i stedet får udarbejdet en udspecificeret entreprisekontrakt, hvor der tages stilling til sikkerhedsstillelse, dagbod ved forsinkelse, ekstraarbejder, om AB 18 skal gældende mellem parterne mv. På den måde vil foreningen stå langt bedre hvis der opstår udfordringer eller parterne bliver uenige undervejs i projektet. Andelsboligforeningen bør derudover også overveje at hyre en ekstern teknisk rådgiver til at holde øje med projektets fremdrift, og til at kontrollere at statikken er i orden. Hvis statikken ikke lever op til kommunens strenge krav, kan foreningen risikere senere at få problemer med at få ibrugtagningstilladelse til altanerne. ”

Rådgivning i forbindelse med et altanprojekt
SelskabsAdvokaterne er eksperter i entrepriseret, og har mange års erfaring med at rådgive andelsboligforeninger omkring opsætning af altaner. På SelskabsAdvokaternes hjemmeside www.selskabsadvokaterne.dk findes flere artikler omkring opsætning af altaner, og hvad foreningen skal være særligt opmærksomme på i processen. SelskabsAdvokaterne tilbyder fuld byggesagsadministration under byggesagen og kan hjælpe foreningen med at blive klædt ordentligt på inden forlaget om altaner stilles på generalforsamlingen. SelskabsAdvokaterne kan kontaktes på tlf. 45 23 00 10 eller på e-mail [email protected]
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold 

Om annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør. Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites. Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde. Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.