Forskellige leasing typer

// Annoncørbetalt indhold

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Der findes flere forskellige typer leasing af bil. Der findes blandt andet flexleasing, finansiel leasing, splitleasing og korttidsleasing. De mange valgmuligheder kan gøre det svært at vælge lige præcis hvilken type leasing, der til en og ens behov i forhold til krav og økonomi. Alle leasingtyper har forskellige funktioner, som man bør sætte sig ind i, før man bestemmer sig. Hvilken leasingtype man skal vælge afhænger blandt andet af ens kørselsbehov, om man både skal bruge bilen til privat- og erhvervskørsel, om man kun skal bruge bilen i bestemte perioder på året og om man selv vil have kontrol overm hvor ens bil skal værksted og service. Det er især også en fordel at lease sin bil, hvis man godt kan lide at køre i nyere biler og skifter dem ud efter en kortere periode, eftersom der følger en meget stor fleksibilitet med, når man leaser en bil fremfor at købe en bil. 

Flexleasing
Flexleasing er en meget populær leasingtype. Ved flexleasing udregnes og fastlægges ens kørsel indenfor en bestemt periode, altså hvor langt og hvor ofte, man kommer til at køre i perioden. Ud fra kørselsbehovet udregnes den månedtlige ydelse, der skal betales. Flexleasing er især en økonomisk fordel, hvis man leaser meget dyrere biler, fordi afgiften betales i mindre rater i de måneder, hvor man betaler af på bilen. Derfor egner flexleasing sig meget godt til, hvis man går og drømmer om en ny, stor og meget ekslusiv bil.  

Finansiel leasing
Finansiel leasing fraskilelr sig fra de andre typer af leasnig, da man selv kan bestemme hvilke dele af leasingaftalen der skal inkluderes i ens kontrakt. Det kan f.eks. være omkring vedligeholdelse og service. Med denne leasing type har man selv mere kontrol over, præcis hvilke udgifter der er i den periode man leaser bilen. Som regel er der heller ikke tilknyttet en serviceaftle, hvilket gør det muligt selv at kunne vælge, hvilket værksted man ønsker i forbindelse med service. Det vil også sige, at man selv skal betale for udgifter og reperationer der måtte være nødvendige. Når leasingperioden er ovre er det dig, der som leasingtager, skal finde en ny køber til bilen.  

Splitleasing
Splitleasing bliver også kaldt for deleleasing, og er egentlig en form for flexleasing, som med fordel kan bruges, hvis bilen både skal bruges til privat- og erhvervskørsel. Med splitleasing kan man bruge bilen frit i både private og erhversrelaterede, hvilket også er den store forskel mellem splitleasing og flexleasing. Denne forskel gør, at man får mere ud af leasingaftalen end hvis man med en flexleasing kun måtte benytte bilen til det ene eller det andet formål. Denne type leasing anbefales derfor til folk, som der har et stort ehvervsmæssigt kørselsbehov. 

Ved splitleasing bliver alle driftsomkostninger og leasingydelser fordelt mellem en virksomhed og en privatperson. Ved denne leasingtype skal der også fastlægges kørselsbehov, hvilket man gør ved hjælp af at føre kørebog, hvilket er en samlet opgørelse for, hvor mange kilometer man har kørt i forbindelse med sit arbejde. 

Korttids leasing
Korttids leasing bliver også kaldt for minileasing, og er en leasingtype der bliver brugt til sæsonprægede biler som f.eks. en cabriolet, som for det meste bliver brugt i sommer- og forårsmånederne. Man kalder derfor også denne leasingtype for sæsonleasing, hvilket også betyder, at man kun betaler registreringsafgift i de måneder, hvor man faktisk bruger bilen. Det gør det derfor også muligt at lease en anden bil som f.eks. en firehjulstrækker i vintermånederne. Korttidsleasing anbefales derfor også mest til leasing af specielle biler, der kun bruges i specifikke sæsoner. 
Ved korttidsleasing er der både aktive og passive måneder. I de aktive måneder har man lov til at bruge bilen, men i de passive måneder må man ikke bruge bilen. Her er de passive måneder billigere, da man i denne periode ikke betaler for registreringsafgiften. 

Fordele og ulemper
Leasing af biler er ikke for alle, og selvom der er mange fordele ved leasing er der også nogle ulemper. En ulempe er, at i de fleste tilfælde på forhånd skal fastlægge ens kørselsbehov, hvilket ofte kan være svært i forhold til f.eks. at have muligheden for spontane køreture. Overskrider man de aftalte antal kilometer, kan det ende med, at de ekstra kilometer bliver en del dyrere.
Derimod er en stor fordel, at der ingen risiko er for værditab på bilen, hvilket ofte er en af de store udgifter når man er bilejer. Det vil derfor aldrig være en usikkerhed, hvor mange kilometer bilen har kørt eller hvor gammel bilen ern når den skal sælges igen. 
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold 

Om annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør. Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites. Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde. Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.