De bedste tips til at håndtere PMS

// Annoncørbetalt indhold

Samarbejde med GulogGratis branded content

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold
Håndtering af PMS er ikke altid lige let, men her får du nogle gode råd til, hvordan du kan mindske de generelle gener ved PMS.
- Spis sundt og varieret: Sund mad er godt for dig - også når du har PMS. Undgå sukker og stivelsesholdig mad, og spis i stedet frugt, grøntsager, fuldkorn og magert kød eller fisk.
- Drik masser af vand: De fleste kvinder drikker ikke nok vand i hverdagen, og det kan forværre dine symptomer på PMS. Sørg derfor for at drikke rigeligt med vand - gerne 2 liter om dagen.
- Dyrk motion: Motion er godt for både krop og sjæl - også når du har PMS. Det kan virke mærkeligt at skulle træne, når man har ondt i maven eller er irritabel, men motion lindrer ofte disse gener. Prøv at dyrke moderate former for motion som fx gåtur eller svømning nogle gange om ugen.
Hvad er PMS?
Hvad betyder PMS? PMS står for præmenstruelt syndrom, og det er en række symptomer, der typisk viser sig et en uges tid før menstruationen. De fleste kvinder har oplevet nogle af de typiske symptomer på PMS, såsom hovedpine, træthed, irritabilitet og ømme bryster. Nogle kvinder oplever dog mere alvorlige symptomer, som kan gøre det svært at fungere normalt i hverdagen. 
Hvilke symptomer er der på PMS?
De fleste kender nok til hovedpine, irritabilitet og træthed. Men der er også andre symptomer som følelsesmæssig ustabilitet, vand i kroppen, ømme bryster og hovedpine. Nogle af disse symptomer kan dog også skyldes andre ting end PMS, så det er altid en god idé at tage en snak med sin læge eller gynækolog for at få styr på, hvad der præcis er galt.
Motion og PMS
Det er ikke usandsynligt, at du oplever nogle af de typiske PMS-symptomer som humørsvingninger, træthed og hovedpine. Men der er godt nyt: Motion kan faktisk være med til at lindre disse symptomer. Det skyldes blandt andet, at motion øger produktionen af endorfiner - det vil sige de kropslige stoffer, der giver en følelse af velvære. Endorfiner virker desuden smertelindrende og kan derfor være med til at lindre hovedpine. Derudover kan motion også have en positiv effekt på dit humør og dit energiniveau. Så selvom det måske ikke lyder som det mest attraktive i verden at tage et par løbesko på, når man føler sig træt og irritabel, så kan det altså betale sig på den lange bane. Og husk: Selv en kort gåtur i frisk luft kan have en positiv effekt!
Forhåbentligt har du fået nogle tips til, hvordan du kan håndtere PMS på den bedst mulige måde.
Denne artikel indeholder sponsoreret indhold 

Om annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør. Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites. Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.
Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde. Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.