Maleri af Axel Wammen

Maleri af Axel Wammen

1.200 kr.

"Sommerdag med badegæster på Nyborg Strand”, 55 x 71 cm, af Axel Waldemar Møller Wammen (1900-1978). Signeret (n th): A Wammen Olie på lærred. I guldmalet træramme (62 x 78 cm). Kan sendes som pakke feks med GLS til 63 kroner. Har ikke MobilePay. Tekstuddrag fra Fyens Stiftstidende den 12. oktober 2004: [...] Axel Waldemar Møller Wammen (1900-1978) var med til at stifte kunstnerkredsen "Nyborgmalerne" i 1940. Foreningen bestod oprindelig af 11 lokale kunstnerne. De fleste faldt hurtigt fra, men trekløveret Axel Wammen, Otto Nielsen og Georg Nielsen fortsatte sammen til midt i 1970'erne. [...] Alle tre kredsede om motiver fra Nyborg og omegn, men det var ikke svært at pege Axel Wammens billeder ud. De klare, rene pastelagtige farver og de brede penselstrøg var hans varemærke. Også som portrætmaler var han efterspurgt, og mange nyborgensere har sig selv hængende på væggen i Wammens streg. Det er også Axel Wammen, der er kunstneren bag det store maleri fra "det gamle Nyborg", der dominerer hele bagvæggen i byretten i Nyborg.

Frederiksberg·18. mar.·

Maleri Mordet i Finderup Lade,kunstner I.Pedersson

Maleri Mordet i Finderup Lade,kunstner I.Pedersson

300 kr.

B 135 H 98. flot ramme Kunstner I. Pedersson. Billedet af malet af Otto Bache hænger på Det Nationalhistoriske Museum på Fredensborg Slot, med teksten: De sammensvorne rider fra Finderup efter drabet ( 56 knivstik) på Erik Glipping, Cæcilienat 1286. Hvem det var vides ikke. Marsk Stig og en række andre højtstående embedsmænd blev dømt for mordet og måtte flygte til Norge. Muligvis var der tale om justitsmord, Danmarkshistoriens mest berømte drabssag, er dog stadig uopklaret.

Nibe·10. nov. 2023

Maleri, Christian Zacho

Maleri, Christian Zacho

4.500 kr.

Christian Zacho, Udsigt fra en Søbred, 1898. (70x50cm) Christian Zacho gennemgik en usædvanlig grundig uddannelse. Først skoledes han i den danske landskabstradition, dels på Kunstakademiet, dels hos La Cour, P.C. Skovgaard og V. Kyhn. Hos sidstnævnte tilegnede han sig en ny frihed over for motivet og en storladenhed i udtrykket, der gjorde ham usædvanligt åben over for nye kunstneriske udtryk. 30 år gammel var han i Italien sammen med Anton Thiele, Otto Haslund og Chr. Blache, men nok så afgørende var besøget på hjemrejsen på verdensudstillingen i Wien. Her blev han, fortæller Haslund i et brev, stærkt betaget af de franske landskabsmalere, heriblandt repræsentanterne for Barbizon-skolen. Turen gik snart til Paris, hvor han uddannede sig videre, og hvorfra han sammen med Godfred Christensen og Vilhelm Groth formidlede den ny begejstring for fransk kunst og kultur hjem til Danmark. Sammen med en anden Bonnat-elev, P.S. Krøyer, tilbragte han en sommer i Bretagne. Og hjemkommen til Danmark tilsluttede han sig kredsen af nytænkende litterater og billedkunstnere, der mødtes i foreningen Bogstaveligheden. Z. begyndte tidligt at udstille. Arbejderne fra 1872-73, året for hans første store rejse, må betegnes som særdeles talentfulde. Kunsthistorisk er hans malerier fra Frankrig af stor betydning ikke mindst for forståelsen af de mere berømte malere, der fulgte i hans spor. Z. forblev nemlig trofast mod sin første oplevelse af fransk landskabsmaleri. Det er den lidt ældre generation med Théodore Rousseau i spidsen, der prægede ham, som det er tilfældet med de to kunstnere, han gerne grupperes med, Godfred Christensen og Groth. Impressionistisk påvirkning søger man forgæves efter. Landskaberne fra Fontainbleau er i den henseende karakteristiske, ligesom det store vinterbillede, malet i Bretagne, på Statens Museum for Kunst. Betragter man imidlertid Z.s produktion som helhed, finder man mange træk, der viser ham som en maler i den danske landskabstradition.

Hørsholm·24. dec. 2022

Maleri, Sally Philipsen

Maleri, Sally Philipsen

2.000 kr.

Sally Philipsen, En af malerens klassiske vinter motiver fra København. Sally Philipsen (1879-1936) Elev af H. Grønvold, Tekn. sk. og Otto Bache, kunstakademiet begyndte som portrætmaler, og de tidlige billeder, bl.a. Portræt af moderen og Dobbeltportræt af kunstneren og hans hustru viser tidens interesse for især Rembrandts portrætter, hvis komposition såvel som den mørke fernistone blev tilstræbt. Opholdet i Paris 1910, hvor P. lærte impressionismen at kende, betød et omslag i hans kunst. Efter hjemkomsten fandt han i stedet sine motiver i Københavns udkant, hvor hans sans for at gengive lys og atmosfære og for det maleriske kom til sin ret. Flere billeder blev til i Dragør, hvor han var bosat fra 1919-36, andre på maleren Sven Schous ejendom Havnø ved Mariager Fjord, hvor P. sammen med bl.a. Einar Olsen, Henrik Schouboe, Aage Lønborg-Jensen og Lauritz Mikkelsen malede i flere somre. Andre igen blev udført på Christianshavn, hvor P. ligeledes boede en årrække. Påvirkning fra Fridolin Johansen og Albert Gottschalk ses i gråvejrsbilleder og havnebilleder med snesjap. I disse arbejder kom P.s fornemmelse for harmonien mellem motiv, farve og lys måske bedst til sin ret, oftest på bekostning af den mere realistiske gengivelse af forfaldne miljøer. P. skabte sig i årenes løb en større kunstsamling, omfattende dels nyere dansk kunst, bl.a. af Fridolin Johansen, Albert Gottschalk og Th. Philipsen, dels franske værker, dels negerskulpturer og kinesiske antikviteter.

Hørsholm·24. dec. 2022