michael borring skrev: Jeg har problemer med min industri symaskine af mærket: Consew model 290 Ratcw
1) Den kluder undertråden når jeg syer.
2) Den knækker til nålen, selv om det er "læder" nål jeg bruger
3) Tråden bliver tit stram og springer
Hva`gør jeg forkert ? Jeg bruger den mest at sy mine hestedækkener.
Det lyder som om at du enten tråder den forkert på undertråden, syr med for løs overtråd eller at griberen er ude af justering eller har en "grat", hvilket den sansynligvis har efter mange knækkede nåle. Hver gang du knækker en kraftig nål med bare moderat fart på maskine, risikerer du at slå maskinen ud af justering.
Såvidt jeg ved, har din maskine ikke over-transportør, så derfor kræves der lidt mere af "maskinisten" ved syning af kraftige stoffer, for at undgå at nålen knækker. Generelt vil jeg sige at hvis maskinen kan klare "110" - nåle (evt. 120 eller 130), er der ikke noget du ikke kan sy. Jeg har syet i mange lag telt-PVC med "120" nåle, hvor det var motorens gearing og ikke nålen der var det svage led. Jo kraftigere/tykkere stoflag, jo højere trykfods tryk skal du sy med - men selvom maskinen sagtens kan trykke nålen igennem tykke emner, er det ikke sikkert at (under-)transportøren kan trække stoffet frem uden hjælp. Du kan vælge at få monteret en "pullert" som hjælper med at trække stoffet igennem maskinen, eller øve dig i selv af være pullert.
Håber du finder en løsning.. ;0)
Mvh
Carsten