• 499.644 annoncer
  • 47.654 nye annoncer
  • 1.254.064 medlemmer
  • 5.367 online
Tråd startet: d.  6. februar, 2011 · kl. 15.48
Sidst opdateret: d. 18. oktober, 2011 · kl. 17.17
Antal brugere der overvåger denne tråd: 1

Del på facebook

Side: 1  ·  2  ·  Næste >>

#1 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  6. februar, 2011 · kl. 15.48)

Trækken i skorstenen koster mange penge.

Jeg gør, hvad jeg kan for at fyre billigt, men blæsevejr koster. Vores nye skorsten 12 m. høj og med 22 cm. isokern er for effektiv i blæsevejr. Afgangsrør fra fyr (20 cm mellem fyr og skorsten) er også 22cm i diameter. Det var ikke mig, der planlagde den katastrofe. Jeg protesterede, men blev ikke hørt.
Problemet er, at hver gang det blæser, ryger det meste ud i skorstenen og huset bliver momentant meget varmt. Jeg har ikke været i stand til at finde en automatisk "frederik", til brug mellem afgangsrør og skorsten. Jeg bruger et løst låg fra en kagedåse nu.
I gamle dage kunne vi få en slags hætte til skorstenen der ved vindens hjælp altid drejede sig, så vinden ikke påvirkede trækket fra skorstenen.
Hvad hedder den i nysprog? Og hvor kan jeg købe en sådan?

Gode svar:

osval: Læs svar

#2 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  6. februar, 2011 · kl. 15.57)

Svar til Peter Kirsten Hansen:
Den hedder en aftræks hætte.

#3 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  6. februar, 2011 · kl. 15.58)

Hvad med en trækstabilisator på afgangsrøret, kan vist købes hos vvs eksperten

#4 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  6. februar, 2011 · kl. 16.22)

Bubbiiii skrev:

Godt svar, men ikke i den størrelse. Jeg vil også hellere have den på skorstenen.

#5 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  6. februar, 2011 · kl. 16.47)

Peter Kirsten Hansen skrev:
Bubbiiii skrev:

Godt svar, men ikke i den størrelse. Jeg vil også hellere have den på skorstenen.

har du ikke trækregulator på dit afgangsrør ved renselem fra fyret så kan du lægge en eller to muresten ind i afgangsrøret fra fyret bare et foreslag.

Billig varme!
Spar op til 66% på dit varmeforbrug
www.kinnan.dk
Gulve i bedste materialer
Lave priser og topprofessionel montage. AV Gulve
Din garanti for kvalitet!
Forkæl dig selv
Spar penge på gode tilbud
Se dagens tilbud på Deal.dk
Spar op til 50 %
Nye deals hele tiden
Deal.dk
Røgfri idag med PenCig
Vi er eksperter i E-cigaretter og vi har kun de bedste
produkter. Start her!

#6 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. februar, 2011 · kl. 13.42)

Tak for de gode svar. Problemet er ved at blive løst nu af et godt telefontip. Jeg takker.
Godt vi kan hjælpe hinanden trods "istid" .

#7 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. februar, 2011 · kl. 13.56)

Hvis du har en ældre brændekedel vil jeg også anbefale en trækstabilisator.
Hvad fyrer du med?

#8 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. februar, 2011 · kl. 15.11)

Svar til osval:
Hej Osval havde du fundet den motor til mig , 104-22 perkins MVh daskeren

#9 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. februar, 2011 · kl. 15.26)

hansehanse skrev:
Hvad fyrer du med?

Vi har fyret med petro rex, men er ved at gå over til briketter. Hårdttræs. Stort set samme pris, men mere skånsomt for ryggene.
De kunne ikke skaffe en trækstabilisator i den størrelse. Problemet med en sådan, ville også betyde, at vi skulle demontere fyret, for at få den sat i. Jeg har heller ikke mulighed for at sætte den i fra skorstenssiden, for jeg kan kun nå derop med den ene arm.

#10 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. februar, 2011 · kl. 16.41)

hansehanse skrev:
Hvad fyrer du med?

Vi har fyret med petro rex, men er ved at gå over til briketter. Hårdttræs. Stort set samme pris, men mere skånsomt for ryggene.
De kunne ikke skaffe en trækstabilisator i den størrelse. Problemet med en sådan, ville også betyde, at vi skulle demontere fyret, for at få den sat i. Jeg har heller ikke mulighed for at sætte den i fra skorstenssiden, for jeg kan kun nå derop med den ene arm.

Du skriver er gået over til brikketter fra energikoks hvilken kedel fyre du med dem i og er det lige så billig med brikketter bare fordi jeg syntes det sviner lidt med energikoks er det en gammel støbejernskedel eller hvad.

Billig varme!
Spar op til 66% på dit varmeforbrug
www.kinnan.dk
Gulve i bedste materialer
Lave priser og topprofessionel montage. AV Gulve
Din garanti for kvalitet!
Start dit rygestop
Gode produkter - Ingen dikkedarer.
henryg.dk
Forkæl dig selv
Spar penge på gode tilbud
Se dagens tilbud på Deal.dk
Start dit rygestop nu
Kæmpe udvalg af eCigaretter og eJuice.
eSmog.dk

#11 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. februar, 2011 · kl. 17.26)

Det er en 2,4 Salamander støbejern. Den kunne godt være mindre, men nu står den der. Vi har 125m2 i stueetagen, der godt kunne være isoleret bedre, men jeg vil hellere kunne trække vejret. Vi har et godt indeklima, da der ikke er plastikmalet og alle døre står åbne. Med energikoksene brugte vi ca. 2,5 til 3 ton om året. Vi har prøvet 1 uge med de lyse briketter. Det var en anelse billigere end koks. Nu har jeg lige startet fyret igen, men med de mørke. De skulle brænde længere end de lyse, og drysser ikke. Så må vi kigge på det om en uges tid. De er ihvertfald nemmere at håndtere, griser mindre og der bliver hurtigere varmt ved genstart. Kr. 1499 for 990 kg. Tyskerpriser.
Det var en længere smøre, men så ved du til sammenligning.

#12 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. februar, 2011 · kl. 19.31)

Svar til Peter Kirsten Hansen:jeg har et foreslag hvis kedel er for stor kunne du jo fylde bagvæggen i kedlen med varmefaste sten det gjorde en jeg kender for at gøre kedlen mindre og det virkede.
Bor du på landet eller tætbebygget område jeg kunne forestille at de ryger lidt mere eller hvad.

#13 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  8. februar, 2011 · kl. 13.58)

Svar til schoko:
Jeg har både chamotteler og de ildfaste, men det går ikke gr. fyrets konstruktion. Jeg har en ide om, at jeg måske kan sætte et afgangsrør med mindre dimension og påmonteret trækstabilisator i fra skorstenssiden. Så skal der naturligvis også monteres et par kraver. Det bliver nok sommer, inden jeg finder ud af hvordan.
Jeg bor i en storby med 7 huse. De ryger kun ved optænding og mindre end koks. Det ser ud til, at de mørke briketter varmer mindre i vores fyr end de lyse. De lyse fylder det dobbelte, så de afgiver varme hele vejen op, og det hele ikke ryger i skorstenen. Og så er de billigere.

#14 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  8. februar, 2011 · kl. 15.44)

Svar til schoko:
Jeg har både chamotteler og de ildfaste, men det går ikke gr. fyrets konstruktion. Jeg har en ide om, at jeg måske kan sætte et afgangsrør med mindre dimension og påmonteret trækstabilisator i fra skorstenssiden. Så skal der naturligvis også monteres et par kraver. Det bliver nok sommer, inden jeg finder ud af hvordan.
Jeg bor i en storby med 7 huse. De ryger kun ved optænding og mindre end koks. Det ser ud til, at de mørke briketter varmer mindre i vores fyr end de lyse. De lyse fylder det dobbelte, så de afgiver varme hele vejen op, og det hele ikke ryger i skorstenen. Og så er de billigere.

Tak for et venlig svar på mine spørgsmål det vil jeg prøve det med brikketter istedet for energikoks da det sviner lidt, men hvor plejer du og købe dem i tyskland til billig penge det er de firkantede som vi også kan købe herhjemme du mener, jeg køber energikoks ved thomsen i padborg som er den billigste med koks i tyskland han sælger forresten også brikketter.

#15 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  8. februar, 2011 · kl. 17.03)

Hvad tog Thomsen pr sæk? Det SKAL være dem i de røde sække. Vi gav 85 pr sæk sidste gang.
Træbriketterne købte vi i Harrislee. www.absolut-traepiller. dk
Og husk, at dit valg af briketter kan være afhængigt af størrelsen. På dit fyr.
Undskyld, men det røg bare ud af tasterne.

Side: 1  ·  2  ·  Næste >>
Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: