• 496.313 annoncer
  • 46.450 nye annoncer
  • 1.254.626 medlemmer
  • 5.076 online
Tråd startet: d. 14. juli, 2012 · kl. 16.52
Sidst opdateret: d. 15. juli, 2012 · kl. 13.37
Antal brugere der overvåger denne tråd: 2

Del på facebook

#1 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 16.52)

Min hund halter lidt

Hej alle sammen, jeg fik en grim oplevelse kl 8 i morges, da jeg pludselig opdager at min hvalp på 5 måneder halter. Det mærkelige er, at han havde det fint i går. Jeg gik en tur med ham og min mors hunde kl 24, og der havde han det fint. Frem til 03 lå han på sofaen og sov imens jeg så film og bagefter sov han på mit værelse, og der havde han det også fint. Jeg har tjekket hans poter, og der er intet imellem hans træde puder eller nogen løse negle. Han støtter på foden, men presser ikke helt ned når han går. Det går ikke ondt når jeg røre ved hans ben eller skulder, og han løber op og ned af trapper som han plejer uden at beklage sig. Han står også på alle fire og drikke vand fx. Han har dog de røde knopper under armhulen.. altså bør jeg være bekymret? Jeg tænker at han måske har fortrukket en muskel i leg, og det måske ikke er så slemt, fordi jeg har ikke hørt ham pive eller noget. Min storesøster sige at det nok går i sig selv og at jeg bare skal gå små ture med ham, og at han nok har lagt lidt forkert og sovet. Synes i jeg bør vente og se om det ikke forsvinder eller skynde mig til dyrelæge?

#2 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 16.58)

Tænker når han ikke er ældre og der ikke er noget og se på poterne så kunne det være vokseværk. Hvis han spiser og drikker normalt og ikke virker voldsomt generet ville jeg lige se tiden lidt an og holde ham i ro. bliver det ved så ville jeg kontakte dyrlægen og få noget smertestillende. Men min umildbare tanke på det du skriver er vokseværk. er dog ikke dyrlæge så .. håber han får det bedre

#3 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 17.03)

jeg ville tage en tur forbi dyrelægen og holde den lidt i ro
men håber han kommer over det

#4 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 17.48)

pernall skrev:
Tænker når han ikke er ældre og der ikke er noget og se på poterne så kunne det være vokseværk. Hvis han spiser og drikker normalt og ikke virker voldsomt generet ville jeg lige se tiden lidt an og holde ham i ro. bliver det ved så ville jeg kontakte dyrlægen og få noget smertestillende. Men min umildbare tanke på det du skriver er vokseværk. er dog ikke dyrlæge så .. håber han får det bedre :)

Hm det havde jeg slet ikke overvejet, men det lyder da logisk. Han har meget store poter i forhold til hans kropsstørrelse, så jeg venter at han bliver noget større

BRUGER INAKTIV
#5 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 18.12)

Svar til NNynne:

Det kan godt lyde som vokseværk, som der allerede er nævnt. Du nævner ikke hvilken race han er, men nogle hunde kan jo være disponeret for HD. Bare rolig, jeg siger ikke at din guldklump har det men hvis han tilhører en af de racer der kan være disponeret, så er det en rigtig god ide, at han ikke går på trapper, da det kan fremrykke og forværre symptomerne.

Men hvis det er ham du har på profilbilledet, så er han da en rigtig vakker skrupsak

Bliv røgfri for 0 kr!
Prøv skandinaviens mest solgte e-Cigaret for 0 kr
XSmoke.dk/Prøv-Gratis
Køb billig Frontline Combo
Frontline Combo Vet. Loppemiddel. Gratis Leveret
v/Køb Over 400,-
1st Choice hundefoder
Super premium hundefoder Leveret lige til døren!
www.dogshop.dk/hundefoder
Start dit rygestop nu
Kæmpe udvalg af eCigaretter og eJuice.
eSmog.dk
Originalt Ego-C
Faste priser Bedste produkter
henryg.dk

#6 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 19.11)

Svar til NNynne:
Jeg havde en hanhund der døjede rigtig meget med vokseværk så det er skam en mulighed.. men de kan få meget ondt af det, og smertestillende kan være nødvendigt... så hold godt øje med ham og hold ham i ro.. og så håber jeg snart han er ovenpå igen

#7 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 19.54)

Få den røntgen hvis det det er det i for lang tid, vores elskede hvalp har lige fået konstateret ocd.
Vi gik også med god tro om det bare var vokseværk, og sagde vores Dyrelæge også. Hun havde dog også vokse værk på billederne. Men desværre tager mange dyrelæger fejl omkring dette. Men se et par dage an. Og god bedring til din lille hund

#8 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 20.10)

Vokseværk.? Det er helt nyt for mig. Det har jeg aldrig hørt hunde kunne lide af. Men så har jeg lært det. Noget helt andet er, at det kan være svært altid at se om hunden har fået noget i en trædepude. Selv husker jeg en nytårsdag for mange år siden, hvor vores dengang 5 mdr. gamle hvalp ikke rigtig ville træde på den ene bagpote, når vi gik tur. Først så det ikke ud til han var skadet, men ved nærmere undersøgelse efter at have skyllet poten, så jeg under lup, at der flere steder var noget der glimtede. Jeg fik ham lagt på ryggen, og med en pincet pillede jeg flere små stykker glasskår ud af hans trædepuder. Så kunne han igen løbe rundt på alle fire poter.

#9 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 20.56)

skumfidusen skrev:
Svar til NNynne:

Det kan godt lyde som vokseværk, som der allerede er nævnt. Du nævner ikke hvilken race han er, men nogle hunde kan jo være disponeret for HD. Bare rolig, jeg siger ikke at din guldklump har det men hvis han tilhører en af de racer der kan være disponeret, så er det en rigtig god ide, at han ikke går på trapper, da det kan fremrykke og forværre symptomerne.

Men hvis det er ham du har på profilbilledet, så er han da en rigtig vakker skrupsak :)

Han er en blanding af mops og beagle . HD har jeg ikke lige hørt om før, så det må jeg lige undersøge hvad det er

#10 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 22.31)

Ingen hvalpe har godt af at gå på trapper. Så det skal man begrænse bedst muligt, eks. ved børnegitre, så de ikke farer op og ned unødvendigt. Klogt er det at bære de små i voksealderen. HD er nogle Beagler disponeret for, jeg ved ikke om det også gælder racen mops, men hvis du har trapper i dit hus, kan han jo godt have trådt forkert, og så går skaden over af sig selv.
Hvis han stadig halter på mandag, ville jeg nok lade dyrlægen kigge på ham.

Bliv røgfri for 0 kr!
Prøv skandinaviens mest solgte e-Cigaret for 0 kr
XSmoke.dk/Prøv-Gratis
Køb billig Frontline Combo
Frontline Combo Vet. Loppemiddel. Gratis Leveret
v/Køb Over 400,-
1st Choice hundefoder
Super premium hundefoder Leveret lige til døren!
www.dogshop.dk/hundefoder
Vinterdæk slutspurt!
Hos Euromaster. Find din dækstørrelse og
køb online nu - Klik her
Spar op til 50 %
Nye deals hele tiden
Deal.dk

BRUGER INAKTIV
#11 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 23.08)

Svar til NNynne:

HD - som er en forkortelse af hofteledsdysplasi - er en lidelse, hvor hofteleddet bliver ustabilt. Det kan blive særdeles smertefuldt for hunden, og symptomerne kan være, at hunden halter på det ene eller begge bagben, nedsat aktivitet og hurtig træthed ved aktivitet, når den løber ligner det at den laver kaninhop med bagbenene.

Som denise15 skriver, så kan beagle være disponeret for det - det er mops også, - og den bedste måde du kan finde ud af om din guldklump er disponeret er, at få røngtenfotograferet hans hofter. Det koster selvfølgelig en tur til dyrlægen, men pengene kan være godt givet ud. For man kan i dag gøre rigtig meget for hunde med HD, især hvis det bliver opdaget tidligt, og på lang sigt kan man spare sin hund for mange unødvendige smerter.

Men din hund er endnu ikke udvokset, så hvis der skulle vise sig noget i den retning, så kan man først sige med bestemthed, hvor meget HD der er tale om, når han er fuldudvokset, da helt unge hundes hofter kan stabilisere sig. Det er netop der du kan forebygge ved ikke at lade ham gå på trapper. Hvis det er svært at få ham til at lade være, så kan det være en rigtig god ting, at sætte f.eks en låge på. Du kender måske de låger man sætter op, hvis man har små børn, de er super gode

Men igen igen, det er jo slet ikke sikkert han har det, men jeg anbefaler stadig alle, til at få tjekket deres hund, bare for en sikkerheds skyld - og ikke mindst for hundens.

#12 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 14. juli, 2012 · kl. 23.46)

jeg vil ikke gøre dig nervøs men bare sige at jeg ihvertfald vil få undersøgt min hund godt ved dyrlægen hvis jeg har den mindste fornemmelse af at den har ondt..
vi havde en shar pei som en dag kom humpende ind fra haven,tog til dyrlæge og efter undersøgelse fik jeg bud om at holde hende i ro i flere uger,,vi tænkte sammen med dyrlægen at hun måske havde beskadiget sit korsbånd.. hun var ca 5 mdr på det tidspunkt..tiden gik og ja hun virkede ok igen,,men indimellem bed hun ud efter os eller børn men på de mest mærkelige tidspunkter,,var bange for at hun var ved at blive agressiv men sådan et mønster hang bare heller ikke sammen,,hun fik hårsækmider og virkede igen som om at et ben gjorde ondt,,,hmmm men var det ikke det andet ben,,til dyrlæge igen,,konklusion to løse knæ...alt i alt en meget dårlig hund som vi måtte aflive med det samme,,,for hun havde simpelthen for ondt,,,puha,,9 mdr gammel og væk var hun,,,stakkels pige som havde så ondt,,kan godt forstå hun indimellem blev lidt vred.....
men igen vil ikke skræmme,,men bare opfordre alle til at passe godt på at hunden ikke fejler mere end bare vokseværk...held og lykke

BRUGER INAKTIV
#13 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 15. juli, 2012 · kl. 00.00)

Svar til maibritthoff:

Puha sikke en oplevelse... Og 9 måneder er jo bare slet ikke nok. Men det lyder til, at du har taget den rigtige beslutning for hende, da det lyder til at hun var hårdt ramt.

#14 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 15. juli, 2012 · kl. 08.33)

Svar til skumfidusen:
nej det var bare alt for kort tid vi havde hende,,,savner hende helt vildt,,men vi har fået en anden bette hund igen,,men ikke shar pei,,tør jeg ikke selvom at de har et helt fantastisk sind,,men savnet er hun,,nu har vi en lille blanding af mops og lhasa apso "toptunet kat" kalder vi hende,,sød og sjov,,men ikke det der helt utrolige sind....

#15 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 15. juli, 2012 · kl. 13.37)

Svar til NNynne:
Lige i første omgang synes jeg ikke, at du skal være så bekymret.
Din Puggle (sådan kaldes din blanding) er lavet af 2 racer som ikke er særligt plaget af hd/ad. Til gengæld, så er der mange Mopser som lider af Patelle (løse knæskiver) det skulle du måske få tjekket, især, hvis hendes Mops far eller mor ikke er undersøgt for det.
Jeg tror nærmere, at din hvalp har trådt forkert eller som andre er inde på, at de måske er vokseværk, selv om vokseværk mere ligger til de store racer.
Men, som Denise skriver, så har din hvalp ikke godt af at rende op og ned af trapper, hellere ikke et springe (op og ned af sofaen mm.) Det er nemnlig sådan noget som trapper og at springe som kan give/forværre hd/ad.
Selvfølgelig skal man lære sin hund fra hvalp af at færdes på trapper, men det er ikke noget de skal gøre hver dag og slet ikke flere gange om dagen, man bærer dem.

Nu ved jeg ikke, hvad du fodrer med, men et godt hvalpefoder kan forebygge meget. Den skal have sit hvalpefoder indtil den er et år.

Tager man sådan noget som hd/ad, så er det arveligt betinget, men kan også være opvækstbetinget. Det kan opstå ved for lidt og for meget motion, ved dårligt foder og ved trappeløb og spring.

Hold øje med din hvalp og lad være med at bekymre dig for meget i første omgang.

Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: