• 500.218 annoncer
  • 49.534 nye annoncer
  • 1.253.888 medlemmer
  • 1.312 online
Tråd startet: d. 11. juli, 2012 · kl. 12.59
Sidst opdateret: d. 18. juli, 2012 · kl. 16.33
Antal brugere der overvåger denne tråd: 2

Del på facebook

Side: 1  ·  2  ·  3  ·  Næste >>

#1 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 12.59)

Overtale sine forældre til at få en hest :/?

LÆS DET HELE SÅ I IKKE STILLER SPØRGSMÅL DER ER SVARET PÅ HER.

Hej.
Da jeg ikke havde meget held på hestegalleri med emnet vil jeg nu prøve her pga for meget hakkeri på min udregning til opstaldning foder mm.

Jeg har i laaang tid gerne ville have haft hest, faktisk siden jeg var omkring de 7 år gammel præcis et år efter jeg starrtede til ridning.
Og nu tænker i sikkert. ÅH NEJ endnu en lille pige. Men nej, jeg er snart 15 år og somsagt redet sinden jeg var 6. dvs snart 9 år. Så jeg er i følge mig selv rigtig rutineret. jeg har stadig ting at lære. men jeg ved det meste og kan ride de fleste heste. Men nok om det.
I øjeblikket har jeg en halvpart som jeg er ude ved 3-5 gange om ugen jeg elsker hende og det er den hest jeg vil have ingen andre. Men mor ved jeg er glad for hende og hun siger hele tiden til mig at jeg skal være glad for det jeg har. Men hun er tilsalg og min mor forstår tydeligvis ikke hvad hun betyder for mig, og at jeg er glad for det jeg har og det er det jeg ikke vil miste..
Vi rejser næsten aldrig, vi har pengene til det, jeg har fundet hesten. Jeg har forslået at jeg betaler hesten med mine børnepenge. men stadig nej. Jeg har forslået jeg selv vil tjene op til hende og betale det hun koster hver måned men stadig nej.
Jeg har prøvet alt, jeg plagede da jeg var mindre. Men en dag troede jeg skulle være min lykkedag. Der havde været et eller anden "Hvis der ingen der vil have denne hest gratis skal den aflives" Og hende der ejer min part skrev til min mor. Jeg kunne næsten gætte mig til det da hun spurgte om hendes nummer. Men selfølgelig var det fake. Jeg låste min mors beskeder i al hemmelihed og hun var ikk afvisende over for det. Jeg skrev til hende som ejer det at det var fake da jeg fandt ud af det. 3 min efter tikkede en besked ind på min mors mobil jeg lagde den i stuen der hvor jeg havde taget den. Jeg kunne høre min mor kom traskende over til den og tjekke den. hun stod stille og gik men tunge skidt væk fra den som om hun faktisk godt viller have givet mig denne hest.
Jeg gik igen over og tog mobilen og læste " Undsyld hesten var fake. Men jeg kan tilbyde jer Athene(min part) at sætte hende ned fra x antal kroner jeg ikke kan huske det var ret højt, til 12000." Men min mor havde takket nej. Jeg blev så ked af det. mit hjerte var bare synderknust. Det var i marts der omkring jeg håbede så inderligt at få en hest til min konfirmation. Men nej..
Jeg føler mig magtesløs, for jeg vil bare have hende kun hende i sidste ende. I vil sikkert sige du kan få en ny part. eller der er en grund til din mor siger nej. Men det er der ikke. Jeg mener det. det er der ikke. Selv om jeg skal på gym næste år VED jeg jeg kan finde tiden, selv om mange siger det er umuligt har det noget med vilje at gøre. Jeg gider ikke gå til fester det kan være det kommer men heste fylder meget mere.

Og så den udregning som alle hakkede ned på.

400 kr pr måned opstaldning (DET ER SÅ BILLIGT JO)
400 kr mad pr måned (JO HØET ER MEGA BILLIGT HOS OS)
Smed: 600 kr hver 6 uge
Dyrelægeregninger(Sætter bare penge ind på en konto til store regninger 400 måneden
forsikring: 1400 året.

Har i ikke nogle gode råd? for jeg ved ikke hvad jeg skal gøre til at få dem overtalt.
Jeg har overvejet at finde et føl til de 5 tusind. Min mor snakkede om at hvis hun skulle have hest skulle hun kende det fra de var helt lille.

#2 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 14.57)

Hvordan ved du at dine forældre har råd til at købe en hest til dig?

#3 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 17.03)

ja det tænkte jeg også,,,jeg har ikke råd til så meget som mine børn tror.. de skal ikke spekulere på hvis jeg mangler penge og ja så kommer det sådan set heller ikke dem ved hvad jeg har af gæld osv.... er sikker på at din mor gerne vil opfylde dine ønsker hvis hun så det muligt og du som sagt er så fornuftig som du melder ud,, men nok ikke kan... er det slet ikke muligt at finde en der gerne vil have halvpart sammen med dig,,det kunne måske også være en mulighed....

#4 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 17.10)

"dine børnepenge" er ikke beregnet på tant og fjas til dig, der har du misforstået noget. Man får børnepenge pr barn, men ikke TIL barnet, det er et tilskud fra staten så alle forældre har råd til alt lige fra regntøj til bleer og daginstitution til ens børn. Det er dine forældres penge beregnet til forsørgelse/beklædning af dig, ikke dine lommepenge.

#5 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 18.10)

Ja, jeg tror faktisk også som de andre, at det er fordi der ikke er pengene til det. Det er rigtig dyrt at have en hest. Især hvis man ikke selv kan have den opstaldet. Børnepengene som du nævner, er jo kun ca. 800,- om måneden, så det rækker langt fra. Og så er det jo netop, som de andre skriver, til tøj og lig. Ikke til lommepenge til dig.

Vi hjælper heste i nød
og arbejder for bedre dyrevelfærd.
Besøg nyt-hesteliv.dk
Bliv røgfri for 0 kr!
Prøv skandinaviens mest solgte e-Cigaret for 0 kr
XSmoke.dk/Prøv-Gratis
Tryg Bilforsikring
Få Tryg Vejhjælp og 15% rabat.
Se mere, klik her
Spar op til 50 %
Nye deals hele tiden
Deal.dk
Nissan Juke
Spar op til 47.000 på lagerbiler og book en
Prøvetur nu, klik her!

#6 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 18.51)

Jeg tror ærlig talt at dine forældre ikke har penge til det, og ikke vil lade dig betalte selv da det er et stor ansvar som 15 årig, og de vil som de fleste andre forældre ikke lade deres børn spekulerer på økonomi.

#7 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 18.53)

Og med hensyn til børnepenge, som de andre skriver: De er ikke lommepenge, men en hjælp så dine forældre kan betale for det mad du spiser, det tøj du bruger eller til den frisør du går til.

#8 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 19.11)

En sidste ting er, at rent juridisk må du ikke anskaffe et dyr når du er under 16, uden dine forældres samtygge, og du kan slet ikke have det juridiske ansvar for dyret, før du fylder 18.

Bemærk desuden, at regningen bliver på ca. 1300 pr måned for hesten, med det regnestykke du har sat op.
Så skal du også regne med uforudsete udgifter, der meget hurtigt kan løbe op, så 1500-2000 pr måned er ikke urealistisk.

Hvad er der egentlig med i den opstaldning du nævner? Skal du selv muge ud og sørge for bundmateriale, for så skal det jo lige med i regnestykket.
Du skal vel også have nyt udstyr fra tid til anden.

#9 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 19.23)

Jeg mente ikke børne penge. Men de penge som man får når man er 18.
Den skal stå i løsdrift. Og mine forældre blander mig ind i deres økonomi fordi jeg spørg dem..

#10 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 19.34)

Svar til i<3HORSES:
det forudsætter jo at dine forældre har lavet en børneopsparing til dig. heller ikke alle forældre har råd til sådan een, og nej børne og unge tilskuddet når man ikke langt med. jeg synes du skal spare op i stedet for at plage din mor. hun har det sikkert dårligt nok i forvejen over at hun ikke kan opfylde dit ønske. de bedste hilsner fra en mor til 3

Vi hjælper heste i nød
og arbejder for bedre dyrevelfærd.
Besøg nyt-hesteliv.dk
Bliv røgfri for 0 kr!
Prøv skandinaviens mest solgte e-Cigaret for 0 kr
XSmoke.dk/Prøv-Gratis
Tryg Bilforsikring
Få Tryg Vejhjælp og 15% rabat.
Se mere, klik her
Spar op til 50 %
Nye deals hele tiden
Deal.dk
Nissan Juke
Spar op til 47.000 på lagerbiler og book en
Prøvetur nu, klik her!

#11 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 19.38)

i<3HORSES skrev:
Jeg mente ikke børne penge. Men de penge som man får når man er 18.
Den skal stå i løsdrift. Og mine forældre blander mig ind i deres økonomi fordi jeg spørg dem..

Det er meget fint de snakker økonomi med dig.

Men hvordan ved du om de har råd til at købe en hest til dig?

Ved du hvad de tjerner, hvad de har af månedlige udgifter og hvad der er tilbage når de faste månedlige udgifter er betalt.

Når de månedlige faste udgifter er betalt, skal der være til mad på bordet, tøj på kroppen, og alt mulig andet.

Banken siger også at man skal have et bestemt rådighedsbeløb hver måned. (Nogen banker siger 10.000 til 4 personer, andre banker siger mere. )

Så det er ikke bare at kikke på hvad ens forældre tjener og tænke, jep, det har de råd til.

Du snakker om de penge du får når du er 18. Det er 3 år til. Du kan ikke bruge de penge der først er til rådighed om 3 år.

Find en anden halvpart og vær tilfreds med det til du bliver 18.

#12 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 21.05)

Svar til i<3HORSES:
Din mor har ret, vær glad for det du har.

Hvordan kan du sige, at din mor har råd til at købe en hest til dig ??? Det er fint, at i snakker økonomi, men som andre skriver, kender du indtægter og udgifter.
Jeg er helt sikker på, at din mor hellere end gerne vil opfylde dit ønske, hvis hun kunne. Hvilken god mor ville ikke det.

Jeg synes, at du som 15 årig burde være så voksen, at du ser fornuftig på tingene. Det er under lavmål, at du bliver ved med at plage din mor. Hun har det garanteret rigtig dårligt med, at hun ikke kan opfylde dit ønske..... men du er ligeglad, du bliver bare ved med at plage, og udleverer hende enda i diverse fora.

Alene den opførsel viser jo, at du ikke er voksen og ansvarlig nok til at eje en hest. Var du det, så ville du nok ændre opførsel og tage lidt hensyn til din mor.

Din børneopsparing kan du først få om 3 år..... det burde du vide, hvis du er en ansvarlig 15 årig. Du burde også kunne tænke så langt, at du kan se, at opsparingen ikke er lavet til tjant og fjas. Du vil få god brug for den når du skal flytte hjemmefra og er under uddannelse.

Som ansvarlig 15 årig, burde du også tænke på, at når du er færdig med skolen om et par år, så har du selt ikke mere tid til hesten. Så starter dit voksenliv med uddannelser mm. Hvad så med hesten ?

Du skriver, at du selv vil betale til hesten hver måned. Den kommer til at koste dig mindst 1500 kr hver måned. Hvor vil du få de penge fra ??????? Míg bekendt får man ikke penge for at gå i skole. Skal du arbejde for at tjene til hestens fornødenhedder, så har du jo ikke tid til at være sammen med og passe den.
Og hvad hvis hesten bliver akut syg, hvis den får en skade ??? En dyrlægeregning løber nemt op i både 10-20 og 30.000 kr.
Hvor vil du skaffe dem ????

Jeg synes godt nok, at du skulle sætte dig ned, tænke dig godt om, for det burde man kunne forlange af en på 15 år.
Når du har tænkt dig godt om og har fået fornuften til at sejre, så synes jeg, at du skal give din arme mor en undskyldning.
Det du gør mod din mor er nemlig rigtig synd, meget meget mere synd end det er for dig. Det finder du ud af når du engang bliver voksen

#13 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 21.33)

Svar til i<3HORSES:
Hejsa.. Jeg kan godt følge din fustration,og kender selv følelsen.. da jeg var en lille pige,ja fra jeg var 4år havde jeg heste på hjernen,der var intet andet jeg ønskede mig højre end en hest,,og jeg plagede min forældre i årevis,men de havde ikke råd til at give min en hest,Så jeg red på de foskellige landmænds heste og striglede dem,må til tider cykle 10km hver vej selv om vinteren for at ku komme ud og ride,men sådan var det bare,da jeg så endelig blev konfirmeret fik jeg min børneopsparing og der var en pæn sjat penge,,men som mine forældre sagde til mig,,:Vil du gerne have kørekort og bil,så syntes vi du skal bruge penge på det,,... Den tyggede jeg længe på,for de havde jo ret,og jeg vidste at de ikke kunne betale det når det kom til stykket,og det skulle de self heller ikke... Jeg blev så 15år og fik job hos en bager,og jeg tog alle de vagter jeg kunne,for ville spare op til at både kunne få hest og bil... En dag ringede en veninde om jeg ville med ud og lufte nogle hest.. og self ville jeg det,,det var så traver,men for mig er en hest en hest.. og jeg blev så forelskede i denne lille kønne hoppe,der bare var en nusse trold,og ja hun var tilfældigvis tilsalg... jeg gik hjem og spurtge min forældre om hvad de syntes,,og ja de afviste det ikke,men jeg skulle selv betale osv... Jeg fandt et sted hvor jeg kunne få hende opstaldet ved at hjælpe med hans heste,så det kostede mig ikke noget.. men hvad så med udstyr,havde intet udstyr og det kostede jo også... jeg lavede et regnskab og tjekkede mine lønseddler,og kunne godt se jeg skulle arbejde hårdt for at dække udgifteren,,Jeg tog mine forældre med ud for at se hoppen,og jah min mor faldt os pladask for hende,,så det hjalp jo lidt,,så Rosecroft blev min.. men det var hårdt arbejde,, jeg spinkede og sparede,gik ikke i byen...Jeg havde lavet den aftale med mine forældre,at hvis jeg ikke selv kunne betale så skulle jeg sælge hesten,,og den aftale overholdte jeg.. Jeg beyndte at træne væddeløbs samtidig med at jeg havde bager job,jeg elskede tiden i stalden... Og fik da også en hest mere som jeg har den dag idag,hun er 18år nu og har haft hende i 15år... men det har ikke været en dans på roser,,da jeg fik en kærste som 18årig jah så var hestene ikke så intersandt længere,det blev de dog igen,men de blev ikke brugt ret meget i næste 2år,det jeg vil sige med dette er at selvom du siger nu,at du vil ikke gå i byen osv,så kommer tiden alligevel hvor du gerne vil og så er tiden ved hesten begrænset.. Det er svært idag at finde arbejde som ung,og der skal mange penge til,når man har hest,det er ik bare lige selvom det ser folt ud på papir,så er det ikke altid sådan som det er i virkeligheden,,dyrelæge regninger er tit sky høje på en hest,,kan gi dig et eksempel,, vaccination 1 gang årligt er næsten 500kr,så er der gødnings prøve og dertil ormekur ca 400kr om året,hvis hesten så bliver halt,feks en forstrukket sene,jah det koster nemt 25ookr så får den muligvis betændelse i øjet,tjaa det er 2000kr,så skal der raspes tænder jah det er 1500kr... osv osv osv... det kan godt være dine forældre snakker økonomi med dig,men du skal ikke regne med de fortæller dig alt.. Jeg ved det kan være svært at sluge når man har sat sit hjerte til en hest,men som du os skriver du er villig til et føl,,ta dine foorældre med ud til hesten,og se hvad der sker,men siger de nej så må du acceptere det,selvom det måske er hårdt...

#14 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 11. juli, 2012 · kl. 21.37)

nibbe skrev:
Svar til i<3HORSES:
Din mor har ret, vær glad for det du har.

Hvordan kan du sige, at din mor har råd til at købe en hest til dig ??? Det er fint, at i snakker økonomi, men som andre skriver, kender du indtægter og udgifter.
Jeg er helt sikker på, at din mor hellere end gerne vil opfylde dit ønske, hvis hun kunne. Hvilken god mor ville ikke det.

Jeg synes, at du som 15 årig burde være så voksen, at du ser fornuftig på tingene. Det er under lavmål, at du bliver ved med at plage din mor. Hun har det garanteret rigtig dårligt med, at hun ikke kan opfylde dit ønske..... men du er ligeglad, du bliver bare ved med at plage, og udleverer hende enda i diverse fora.

Alene den opførsel viser jo, at du ikke er voksen og ansvarlig nok til at eje en hest. Var du det, så ville du nok ændre opførsel og tage lidt hensyn til din mor.

Din børneopsparing kan du først få om 3 år..... det burde du vide, hvis du er en ansvarlig 15 årig. Du burde også kunne tænke så langt, at du kan se, at opsparingen ikke er lavet til tjant og fjas. Du vil få god brug for den når du skal flytte hjemmefra og er under uddannelse.

Som ansvarlig 15 årig, burde du også tænke på, at når du er færdig med skolen om et par år, så har du selt ikke mere tid til hesten. Så starter dit voksenliv med uddannelser mm. Hvad så med hesten ?

Du skriver, at du selv vil betale til hesten hver måned. Den kommer til at koste dig mindst 1500 kr hver måned. Hvor vil du få de penge fra ??????? Míg bekendt får man ikke penge for at gå i skole. Skal du arbejde for at tjene til hestens fornødenhedder, så har du jo ikke tid til at være sammen med og passe den.
Og hvad hvis hesten bliver akut syg, hvis den får en skade ??? En dyrlægeregning løber nemt op i både 10-20 og 30.000 kr.
Hvor vil du skaffe dem ????

Jeg synes godt nok, at du skulle sætte dig ned, tænke dig godt om, for det burde man kunne forlange af en på 15 år.
Når du har tænkt dig godt om og har fået fornuften til at sejre, så synes jeg, at du skal give din arme mor en undskyldning.
Det du gør mod din mor er nemlig rigtig synd, meget meget mere synd end det er for dig. Det finder du ud af når du engang bliver voksen

nemlig rigtigt nibbe. man lever med en konstant dårlig samvittighed, hvis man som mor sidder hårdt i det.

#15 - Skrevet for ca. 10 måneder og 10 dage siden (d. 12. juli, 2012 · kl. 10.49)

Svar til sally christensen:
*suk* Jeg vil kun have hende?. Ingen andre..

Side: 1  ·  2  ·  3  ·  Næste >>
Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: