Stødhalsbånd skal selvfølgelig være forbudte. Hunden bliver bange - den kan jo ikke vide hvor stødet kommer fra.
'Usynligt hegn' giver også stød. Men som de er, når man bruger dem i bl.a USA, lærer man hunden at de er der.
Der oprettes en 'advarsels-zone' når hegnet sættes op. Hunden hører en klikkelyd når den sætter poten ind i zonen. Man kan sætte små flag i kanten af zonen i starten så hunden kan se hvor zonen begynder. Hunden må selvfølgelig have et eller måske et par stød, så den forstår hvad der sker når den bevæger sig ind i advarselszonen. Min hund nåede at få 2 stød - mens jeg var til stede. Derefter trak han sig tilbage når han hørte lyden og fik ikke senere flere stød. Desuden kan man indstille senderen så den slår mere eller mindre.
Det er ikke behageligt at få stød. Men det skal det jo heller ikke være. Jeg har efterprøvet det på mig selv.
Men det slår ikke tilnærmelsesvis så hårdt som de elhegn som man godt må bruge omkring dyrefolde. Efter at have været i kontakt med et en gang, kom min hund aldrig mere i nærheden af sådan et. Jeg bor på landet og hundene går uden line på små ubefærdede veje.
Min datter i USA har brugt usynligt hegn i 25 år og har aldrig haft en 'sindsyg' hund. Tvært imod altid glade og tillidsfulde hunde.
Jeg synes det er MEGET forkert de usynlige hegn er blevet forbudt i Danmark. Nu kan mine hunde ikke komme med i haven. De må nøjes med en lukket terrasse. Det er da ærgerligt. Jeg har nemlig ikke den fornødne autoritet til at få dem til at blive i haven.
Dem der har fået gennemført forbudet kan ikke have oplevet hunde som går bag et usynligt hegn.
Men jeg må så tilføje at da jeg købte mit, var der ingen sikkerhedszone. Jeg ringede til sælgeren og sagde at jeg ikke ville have det uden zonen. Det viste sig at man kunne indstille så der blev en zone. Uden den ville hunden få mange stød før den fandt ud af hvor langt den kunne komme omkring. Og så kan jeg godt forstå hvis hunden bliver 'sindssyg'.
Jeg vil gerne høre andres mening og om eventuelle erfaringer.