• 499.581 annoncer
  • 47.400 nye annoncer
  • 1.254.074 medlemmer
  • 5.460 online
Tråd startet: d.  1. July, 2012 · kl. 23.53
Sidst opdateret: d. 24. December, 2012 · kl. 22.51
Antal brugere der overvåger denne tråd: 2

Del på facebook

#1 - Skrevet for ca. 10 måneder og 21 dage siden (d.  1. July, 2012 · kl. 23.53)

Stenpikning.

Har nogen her erfaring i lægning / sætning af en pikstensbelægning ? Det er især underlaget Jeg er i vildrede om. Blandt andet sandlagets tykkelse, sandets kvalitet og beskaffenhed. Skal der blandes ler i sandet ? I givet fald hvilken type ler ? Er der specielle teknikker eller fif der med fordel kan anvendes ved lægningen ? Jeg ved at det er et stort og tidskrævende arbejde. Er selv håndværker med en fornuftig tilgang til manuelt arbejde, så besværet afskrækker mig ikke.

Gode svar:

GiSeNgØj: Læs svar
rehag: Læs svar
Smunijax: Læs svar

#2 - Skrevet for ca. 10 måneder og 16 dage siden (d.  6. July, 2012 · kl. 22.19)

Svar til Jens-Jrgen Clausen:

Fundet på Google:

Læggevejledninger - Piksten .

Markstensbelægning, også kaldet knoldebro, anvendes ikke meget mere til gadebelægninger. Endnu findes belægningerne dog i ældre byer ligesom enkelte gamle gårdspladser er befæstede med piksten/marksten.

Belægningen anvendes nu mest til gårdspladser og åbne offentlige pladser, hvor man ud fra et synspunkt vil have en speciel karakter, og hvor kravet om en jævn overflade er underordnet.

Fundament / underlag

Normalt vil et fundament bestå af 15-30 cm sand eller grus. Både strandsand og bakkesand kan anvendes. Sandlagets tykkelse afhænger af bundens beskaffenhed, men vil typisk udgøre 15-18 cm i komprimeret/vibreret tilstand (der skal inden komprimering beregnes cirka 33% mere). På blød bund forøges tykkelsen af sand betydeligt (indtil 35-40 cm) for at opnå stabil grundlag. Såfremt der ønsker endnu mere stabilitet, kan man ligge et komprimeret lag stabilgrus inden sandlaget lægges.

Sandet til fundamentet skal hovedsageligt bestå af grove sandkorn med en kornstørrelse på 1-4 mm. Sandet skal være fri for sten over 5 mm, og fri for ler, kalk og organiske bestanddele.

Læggevejledning

Ved lægningen kan stenene sorteres efter størrelse, men normalt laves belægningen med sten af forskellige størrelser.

Inden stenene sættes, sætter man først og fremmest de såkaldte ledesten. Ledestenene sættes i den korrekte kote, og derefter udfyldes disse med mindre sten. Sætningen sker normalvis i sand, men bruger man meget små sten bør disse sættes i cementmørtel.

Det er vigtigt at stenene altid sættes med rodfladen (dvs. den mest flade side) opad.

Jeg vil nok ligge stenene i en smule tør-cement og bagefter vande en smule, det forhindrer 'sænkninger' og ikke mindst ukrudt mellem stenene.

#3 - Skrevet for ca. 10 måneder og 16 dage siden (d.  7. July, 2012 · kl. 01.33)

Svar til Havens Hygge:
Tusind tak for hjælpen. Syntes selv at Jeg har været hele www igennem efter noget brugbart. Det Du skriver/citerer her lyder fornuftigt, så det bliver det Jeg holder mig til. Endnu en gang tak.

#4 - Skrevet for ca. 10 måneder og 11 dage siden (d. 12. July, 2012 · kl. 13.14)

husk du skal have 20 promille fald altså 2 cm per m der står i vejledningen oven for at du skal sætte leder sten det gør man ikke man sætter snor for hver halve meter når du har sat stenen må snoren ikke være låst men skal kunne bevæge sig frit når du rør ved snoren hvis det er til vej skal stenen sættes på højkant ved alm belægning er det den flad side op lav en bund i stabil på 15 cm og put ca 15 cm 0.8 grus til alm belægning til vej graves ned til fast bund altså alt mulden af når du er færdig med at sætte dine sten komprimerer du med en plade vibrator og kører på de høje steder så du får en jævn over flade på vej skal du efter følgende komprimerer med en dpu altså plsde vibribrator på 500 kg

#5 - Skrevet for ca. 7 måneder og 2 dage siden (d. 20. October, 2012 · kl. 20.16)

Jeg har lagt hele indkørslen, terrassen og rundt om højbedene - og foretrækker varierende størrelser af sten. Hvis du vil kan jeg sende dig nogle billeder? Jeg har god erfaring med at slå stenene ned med en gummihammer;)

Kvalitetstrapper
og billige trappeløsninger. Altid gode tilbud.
Se Vinduespladen.dk
Teknisk Isolering
Brug for Teknisk Isolering til Erhverv? Læs mere her!
Teknisk Isolering Fyn ApS
Alt i porte
Villa og Garageporte. Besøg os for mere information
villaporte.dk
Isolering med Papiruld
Effektiv Loftisolering Spar 25% m. tilskud og fradrag
Læs mere her
Isolering med Papiruld
Effektiv Hulmursisolering. Spar 50% m. tilskud.
Læs mere her

#6 - Skrevet for ca. 7 måneder og 1 dag siden (d. 22. October, 2012 · kl. 00.45)

Svar til Smunijax:Jeg siger ja tak til tilbuddet om billeder. Min mail er : jensc52@ gmail.com Er det første gang Du laver en stenpikning ? Har Du nogen håndværksmæssig baggrund der relaterer til opgaven ? Er der noget der har overrasket dig under arbejdet ? Hvad med kanter, hvor dybt mener Du stenene skål ned, for at være stabile ?
Svar til Smunijax:

#7 - Skrevet for ca. 5 måneder og 1 dag siden (d. 21. December, 2012 · kl. 22.05)

Hej J.J.C:

Ser dit indlæg i forum,det er noget siden og måske du er færdig med projektet så jeg vil ikke kloge mig på noget men vender du tilbage vil jeg beskrive hvad jeg erfarede i forbindelse med lægning her(beskedne 5x5m)med trædesten af gl.granit møllesten venligst helxtor1

#8 - Skrevet for ca. 4 måneder og 30 dage siden (d. 22. December, 2012 · kl. 16.49)

Svar til torsten nielsen: Nej Jeg blev ikke færdig, kom faktisk slet ikke i gang. Vinteren kom før end Jeg fik tid til at gå i gang. Så ja tak, Jeg vil gerne have så meget viden som muligt. Du kan eventuelt skrive til : jensc52@gmail. com

#9 - Skrevet for ca. 4 måneder og 28 dage siden (d. 24. December, 2012 · kl. 22.51)

Svar til Smunijax:
jeg vil meget gerne se billeder af belægningen omkring dine højbede, da jeg selv planllægger at påbegynde at dyrke have efter højbed princippet ( beskr. John Seymore) men kunne godt tænke mig at have plads mellem bedene, og synes pigstensbelægning er virkelig smuk. du må jo så have center på stien, som højestekvote, således der bliver fald til hver side? eller er det underordnet? hvor brede stier har du?
mvh mads

Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: