• 499.085 annoncer
  • 52.719 nye annoncer
  • 1.252.975 medlemmer
  • 3.293 online
Tråd startet: d. 12. juni, 2012 · kl. 09.06
Sidst opdateret: d. 24. juni, 2012 · kl. 17.35
Antal brugere der overvåger denne tråd: 1

Del på facebook

Side: 1  ·  2  ·  3  ·  Næste >>

#1 - Skrevet for ca. 11 måneder og 8 dage siden (d. 12. juni, 2012 · kl. 09.06)

skærmgorillaer

Definition af en skærmgorilla: Når man møder dem på gaden, er de verdens sødeste og rareste mennesker. Nogen af dem, man ville "stjæle heste med", som det hedder.
Ingen aner, at der under denne smukke og venlige facade gemmer sig en skærmgorilla.

Når en skærmgorilla sætter sig ved sit tastatur og pc skærm, sker der en psykisk forvandling. Lige pludselig bliver personen arrogant, aggressiv, særdeles grov i "munden" (tastaturet) og bruger ord, der end ikke findes i en normal ordbog med respekt for sig selv. Det kan endog være svært at finde dem i slangordbogen.

Hvad er det, der sker her? Hvad er det for en "Dr. Jekyll og mr. Hyde" effekt, der slipper løs, når folk kan skrive anonymt? Det kræver ikke ret mange brikker at skrive onde og nedladende ord. Det gør det derimod, hvis man vil føre en ordentlig dialog. Alligevel har jeg kendskab til en skærmgorilla, der er meget intelligent. Faktisk er han så intelligent (mener han), at han har ret til at tale nedladende til de (xxx xxx xxx) (slettet af censuren):-) mennesker, der ikke "fatter" noget. Siden hvornår har intelligens givet folk ret til at føle sig bedre end dem, der ikke har været så heldige fra naturens side?
Skærmgorillaer er et meget besynderligt fænomen.
Tak for ordet. Nu kan I så kaste jer over mig, dem der har behov for det.

#2 - Skrevet for ca. 11 måneder og 8 dage siden (d. 12. juni, 2012 · kl. 09.20)

Hvad fanden...det lyder jo som en beskrivelse af mig.. . Nej...ikke mig, men der er da nogen stykker herinde...måske det er nogen med små..ehh...du ved. Så skal de kompensere og da kan jo være der heller er penge til en 'Mustang' ...så går det det da helt galt.

#3 - Skrevet for ca. 11 måneder og 8 dage siden (d. 12. juni, 2012 · kl. 09.39)

Svar til Hotnugger:
Ha ha .
Knus til dig.

#4 - Skrevet for ca. 11 måneder og 8 dage siden (d. 12. juni, 2012 · kl. 13.14)

kunne godt være mig indimellem men er vist også en gorilla generalt, hvis jeg syntes folk siger noget tybt underligt eller anstødende....

BRUGER INAKTIV
#5 - Skrevet for ca. 11 måneder og 8 dage siden (d. 12. juni, 2012 · kl. 13.25)

Svar til jojece:

Skærmgorilla - super fedt ord, det har jeg alligevel aldrig hørt før

Hvorfor nogle bliver sådan, tjaeeee... netop fordi folk er anonyme, og derfor ikke har den samme ansvarsfulde følelse over for det der bliver sagt. Og tror der er mange der også gør det enten for at skjule uvidenhed, eller for at kompensere får en dårlig dag ude i det virkelige liv. Og de intelligente af dem, gør det vel fordi de kan, og nyder magten, og anonymiteten.

BRUGER INAKTIV
#6 - Skrevet for ca. 11 måneder og 8 dage siden (d. 12. juni, 2012 · kl. 13.31)

Og så er der alle os andre der påståes at fodre trolle... (giv ikke trollerne mad) ikke at forveksle med trolde.

BRUGER INAKTIV
#7 - Skrevet for ca. 11 måneder og 7 dage siden (d. 13. juni, 2012 · kl. 15.32)

Svar til jojece:
Ja, det kan så heller ikke være mig - fordi jeg er bidsk selv i Face-2-face situationer; og det afviger en hel del fra din beskrivelse.

Nu ved jeg ikke præcis hvem det er, du har set/læst, men der er da masser af kompetente personer som leverer omfattende bidrag i spørgsmålene/debatterne.
Især kommer jeg da til at tænke på de teknikere/mekanikere, der kan stille om fuld diagnose på dil bil, bare ved at lugte til en hjulkapsel Bliver de modsagt af en amatør, forstår jeg så udmærket, at de bider fra sig - det gør jeg også selv inden for mit område. Så respekter da den viden der deles
Det er selvfølgelig billedlig talt og gælder for mange områder.

En anden vinkel på problemet er da alle de deltagere, der selv bare sidder på sidelinien og vurderer alle andre debattører, og sporadisk giver dem karakterer - hvad skal vi da med dem ?
Jojo, de har da lov at være her - men bibringer de nogen nytteværdi ?

PS.
Iøvrigt findes udtrykket "skærmgorillaer" hverken "i en normal ordbog", i fremmedordbogen eller i Slangordbogen

BRUGER INAKTIV
#8 - Skrevet for ca. 11 måneder og 6 dage siden (d. 13. juni, 2012 · kl. 23.29)

Nil-Troll skrev:
Svar til jojece:

Iøvrigt findes udtrykket "skærmgorillaer" hverken "i en normal ordbog", i fremmedordbogen eller i Slangordbogen 8)

Men det er da et sjovt og godt fundet på udtryk Måske det vil komme i slangordbogen inden længe, hvem ved. Vi kunne jo være forgængere for at bruge det, så må vi jo håbe der er nogle unge mennesker der falder for det Jo jo..

#9 - Skrevet for ca. 11 måneder og 6 dage siden (d. 14. juni, 2012 · kl. 08.14)

Svar til Nil-Troll:
Hej Nil-Rroll
Altså - lige for en ordens skyld: Jeg sigter ikke til nogen personer overhovedet. Det er for lusket! Jeg funderer over det, der sker, når almindelige mennesker sætter sig bag et tastatur og bliver til verbale monstre. Man må godt læse det med et lille smil.
Findes skærmgorilla ikke i nogen ordbog? Findes ordet klogskidere i ordbogen?
Et menneske, der forandrer personlighed, når det sætter sig bag rattet i en bil, bliver kaldt gorillaer. Om det står i en ordbog, ved jeg ikke, men sådan har det heddet i de sidste 20-30 år. Hvad er så mere nærliggende end at kalde én, der ændrer personlighed og bliver aggressiv foran en pc skærm for en skærmgorilla?
Er du bidsk? Jeg morer mig nu tit, når jeg læser dine gode indlæg, men ok, jeg er ikke ret tit her inde mere, så måske har du ændret personlighed i mellemtiden og er blevet en skærmgorilla? - Efter din beskrivelse af dig selv her, vil jeg nok nærmere kalde dig en rottweiler.
At jeg ikke er herinde så meget skyldes ikke noget negativt, men min interesse er bøger bøger bøger, så derfor finder man min stort set altid i et bestemt bogforum, som Molini og jeg har overtaget. - Men jeg kan sgu godt savne jer gutter og gutinder af og til, og så kigger jeg ind. Men der er ikke så meget tilbage af det gamle miljø fra årsskiftet. Dengang man havde debatter.

#10 - Skrevet for ca. 11 måneder og 6 dage siden (d. 14. juni, 2012 · kl. 08.34)

Svar til skumfidusen:
Hej skumfidus!
Det er faktisk sådan, nye ord opstår. Jeg har en bog, der hedder "Nye ord" 1955-1998" (Gyldendals røde ordbøger. 1084 sider). Det er fornøjelig læsning om, hvordan nye ord, der bliver en del af vores sprogbrug, opstår. Meget ofte er det en vaks journalist (eller forfatter), der skriver et hjemmestrikket ord til noget. Det bliver så til almindeligt sprogbrug. I bogen henvises til, hvornår ordet blev brugt første gang og i hvilken sammenhæng.
Så du har helt ret. (Hvem husker ikke Mogens Glistrups ord "papirnusseri". Det findes nu i ordbogen. Eller hvad med "kvalitetstid"? Rollespil, nedtælling, nervøst fløjl og og og - Der kan være mange ord på 1084 sider).

#11 - Skrevet for ca. 11 måneder og 6 dage siden (d. 14. juni, 2012 · kl. 08.53)

Svar til fc40435203:
Hej fc.
Mit første "møde" med en troll var meget fornøjeligt: En fyr skrev og spurgte om, hvordan han skulle aflive de pindsvin, der kom om aftenen og åd hans kattes mad. - Det fik folk op af stolene, og han fik glødende svar. Det næste, han skrev, var, at nu havde han ordnet problemet. Han havde lånt naboens to rottweilere, der lige havde ordnet 20-25 pindsvin. At de nærmest var gået amok i en blodrus.
SÅ kom folk op af stolene skal jeg love for. Jeg sad bare og undrede mig, medens jeg læste denne tråd. Noget stemte ikke. Det var simpelthen "for meget". Det lød totalt utroværdigt.
Lige pludselig meldte en artsforsker sig i debatten. Han skrev, at det slet ikke kunne hænge sammen som TO skrev, for pindsvin samles ikke i så store mængder. Og så sluttede han af med at skrive, at TO sikert bare var en troll, og at man skulle slå koldt vand i blodet.
Der var et enkelt svar mere, hvori en pige skrev, at hun havde haft samme tanke. At TO var en troll.
Så meldte TO sig igen. Nu med et sødt foto af de pindsvin i hans have, som han og familien fodrede med tun hver aften. Og de levede i bedste velgående, men han havde syntes, at der var blevet så kedeligt og dødt inde på det forum.:-)
Så måtte jeg i gang med at finde ud af, hvad en troll er for noget.
Da jeg læste tråden, var den for længst afsluttet. Men hold da op hvor han kunne køre rundt med de stakkels dyreelskere.
Så jow, jeg ved, hvad en troll er.

BRUGER INAKTIV
#12 - Skrevet for ca. 11 måneder og 6 dage siden (d. 14. juni, 2012 · kl. 08.58)

Svar til jojece:

Præcis Men om skærmgorilla ville kunne ledes tilbage hertil, ja det kunne da være sjovt. DET må vi da kæmpe for.. he he

Jeg vidste faktisk ikke, at det var Mogens Glistrup der stod bag ordet "papirnusseri", men ordborgen kender jeg godt, så lige dér var der noget jeg havde overset. Men som du siger, der er 1084 sider, så det er jo nok nemt at overse

BRUGER INAKTIV
#13 - Skrevet for ca. 11 måneder og 6 dage siden (d. 14. juni, 2012 · kl. 09.01)

Svar til skumfidusen:
Svar til jojece:
Nye ord opstår --- jaja da.
Men en del af oplægget var jo netop, at skærmgorillaerne benytter helt ukendte ord .....
Læs det gerne med den tilhørende smiley

BRUGER INAKTIV
#14 - Skrevet for ca. 11 måneder og 6 dage siden (d. 14. juni, 2012 · kl. 09.05)

Svar til Nil-Troll:

Ja da Og det er jo skægt som man kan finde på nye ord, når nu skærmgorillaen går op i én, tænk på alle de udtryk der bliver produceret, måske vi skal lave vores helt egen slangordbog for G&G debatørrerne

BRUGER INAKTIV
#15 - Skrevet for ca. 11 måneder og 6 dage siden (d. 14. juni, 2012 · kl. 09.17)

jojece skrev:
Svar til fc40435203:
Hej fc.
Mit første "møde" med en troll var meget fornøjeligt: En fyr skrev og spurgte om, hvordan han skulle aflive de pindsvin, der kom om aftenen og åd hans kattes mad. - Det fik folk op af stolene, og han fik glødende svar. Det næste, han skrev, var, at nu havde han ordnet problemet. Han havde lånt naboens to rottweilere, der lige havde ordnet 20-25 pindsvin. At de nærmest var gået amok i en blodrus.
SÅ kom folk op af stolene skal jeg love for. Jeg sad bare og undrede mig, medens jeg læste denne tråd. Noget stemte ikke. Det var simpelthen "for meget". Det lød totalt utroværdigt.
Lige pludselig meldte en artsforsker sig i debatten. Han skrev, at det slet ikke kunne hænge sammen som TO skrev, for pindsvin samles ikke i så store mængder. Og så sluttede han af med at skrive, at TO sikert bare var en troll, og at man skulle slå koldt vand i blodet.
Der var et enkelt svar mere, hvori en pige skrev, at hun havde haft samme tanke. At TO var en troll.
Så meldte TO sig igen. Nu med et sødt foto af de pindsvin i hans have, som han og familien fodrede med tun hver aften. Og de levede i bedste velgående, men han havde syntes, at der var blevet så kedeligt og dødt inde på det forum.:-)
Så måtte jeg i gang med at finde ud af, hvad en troll er for noget.
Da jeg læste tråden, var den for længst afsluttet. Men hold da op hvor han kunne køre rundt med de stakkels dyreelskere.
Så jow, jeg ved, hvad en troll er. :-)

Ahhh ha ha ha.... FANTASTISK siger jeg bare, det er bare skægt at så frygtelig mange bider på krogen, og glemmer at tage den i mente, at det rent faktisk er en troll der skriver.

Men kunne vi så adskille troll og skærmgorillaer, hvor er den store forskel? Bare for at få det helt på plads... Gi et bud

Side: 1  ·  2  ·  3  ·  Næste >>
Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: