Hundens sprog er et meget komplekst system, men hvis man vil bruge lidt tid på at lære det basale kan man komme ret langt. Ikke for at kalde nogle herinde uvidende. Men her er tale om hele minoriteten af befolkningen der ejer hund. Hvor mange ved hvad dæmpende signaler er? Hundens sprog og at den mentalitet at hunden vil dominere over en, hvis man ikke er overmanden, er forældet?
Nej hunden har ikke i sinde om at tage verdens-herredømmet. Den udviser bare adfærd. "Tæppetisere" der står og bjæffer for at provokere". Jeg har aldrig hør noget lignende, nej. Hunden udviser altid det adfærd som kommer til fordel for den. Hvorfor tror i at hunden altid gøer når postbuddet kommer? Fordi den får evig succes med at postmanden går igen. Hunden ved bare ikke at postmanden har tænkt sig at gå alligevel. Hvad får hunden ud af det? Den får forstærket sit adfærd da den altid vil få evig succes med at gø af postmanden. Hvorfor gør hunde af hinanden? For at få udløst et slagsmål? For at skælde ud? Har man tænkt på at 95 % af hundens sprog er kropssprog. Og de sidste 5 % er lyd. Hunde har ikke ord. De taler ikke sammen. De ser på hinanden og forstår hinanden på dem måde. Gøen kan evt. være udtryk for frygt - ikke galskab!
Så mange hunde bliver aflivet hvert år pga. uvidenhed.
Jeg har gjort mit får at forstå min hund. Efter jeg har læst bogen af Turid Rugaas - på talefod med hunden Har jeg fået det bedste sammenarbejde og makkerskab med min hund.