• 513.813 annoncer
  • 66.177 nye annoncer
  • 1.432.627 medlemmer
  • 6.769 online
Tråd startet: d.  6. juni, 2012 · kl. 15.24
Sidst opdateret: d.  8. januar, 2013 · kl. 16.04
Antal brugere der overvåger denne tråd: 3

Del på facebook

Side: 1  ·  2  ·  Næste >>

#1 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  6. juni, 2012 · kl. 15.24)

Solceller

Jeg synes der mangler steder, hvor man kan udveksle erfaringer med solceller på campingvognen. Hvilke er de bedste - hvor mange skal man have- hvor stor skal batteribanken være - hvornår er man _helt_ uafhængig af strøm på campingpladsen.

Jeg vil da gerne lægge ud. Jeg har 6 solceller på campingvognen og en batteribank på 220 Amp.

BRUGER INAKTIV
#2 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  6. juni, 2012 · kl. 19.36)

Svar til Ren Lweneck :
Hvornår man er _helt_uafhængig af strøm fra Campingpladsen, afhænger af hvad der skal bruges strøm til.

Vi har et 12Ah (!) batteri og der har været strøm i CVen hele vinteren.
Ja, det er et lille batteri, og det er valgt på grund af vægten. Til gengæld har vi skiftet af belysning til LED (1,2 W) og har ikke behov for mere.
Vi kan sagtens overnatte i ødemarken

Jeg vil hellere give plads til lidt mere "vægt" til andre ting.
Ex. øl og vin når vi kører til Norge og Sverige - og Vin når vi kører hjem fra resten af Europa.
Af samme grund (vægt) har vi droppet fortelt og benytter et solsejl i stedet.

Jeg har skam overvejet hvilke fornøjelse man kunne få med større kapacitet.
Men køleskabet kører på 12 V fra bilen når vi kører, og gas når vi holder stille, varme kører på gas hvis nødvendigt, varmt vand døgnet rundt vil da være en komfort, men elanlægget vil blive så stort at det bliver urealistisk.

Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvad du bruger et 220 Ah batteri til ?

#3 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. juni, 2012 · kl. 11.44)

Nil-Troll skrev:
Svar til Ren Lweneck :

Jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvad du bruger et 220 Ah batteri til ?

Det er ikke ét, men 2 Gel batterier á 110 Amp. De er samlet i en batteribank på 220 Amp. Jeg er nu ikke 110% tilfreds med de der Gel batterier. De tager urimelig lang tid at oplade, synes jeg Og kapasiteten er ikke noget at råbe hurra for.

Strømmen går til mange ting. Belysning (LED og alm.), surfing the internet, fjernsyn, emhætte, trykvand, opladning af telefoner - kameraer mv., centralpumpe (opvarmning), antenneforstærker, stereoanlæg, støvsuger.

Selv om man elsker camping, behøver man jo ikke nødvendigvis at leve som i stenalderen

BRUGER INAKTIV
#4 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. juni, 2012 · kl. 11.57)

Svar til Ren Lweneck :
For nu at oplade alle dine batterier, var det måske en ide selv at medbringe en vindmølle - eller måske dit eget lille el-værk.

Jeg har faktisk oplevet det i en fredfyldt skov - så kom der et skrummel af en camper og smed et lille el-værk ud af bagagerummet. Hyggelig knurrebasse som nabo.

Han havde med al tydelighed bevæget sig langt væk fra stenalderen

#5 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. juni, 2012 · kl. 12.24)

Nil-Troll skrev:
Svar til Ren Lweneck :
For nu at oplade alle dine batterier, var det måske en ide selv at medbringe en vindmølle - eller måske dit eget lille el-værk.

Fik du ikke læst mit oprindelige indlæg ? Hvad er formålet med din kommentar ?

Røgfri idag med PenCig
Vi er eksperter i E-cigaretter og vi har kun de bedste
produkter. Start her!
Den billigste E-cigaret
Spar 20% på de mest populære produkter
Find dem på dampshop.dk

BRUGER INAKTIV
#6 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. juni, 2012 · kl. 12.48)

Ren Lweneck skrev:
Nil-Troll skrev:
Svar til Ren Lweneck :

Fik du ikke læst mit oprindelige indlæg ? Hvad er formålet med din kommentar ?

... at hjælpe dig ud over afhængigheden fra campingpladsernes el-forsyning - og at du stadig kan opretholde din luksus med et stort energiforbrug - trods camping.

Men kan du ikke tåle de svar der kommer, skal du da lade være med at spørge

#7 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  7. juni, 2012 · kl. 14.32)

Nil-Troll skrev

... at hjælpe dig ud over afhængigheden fra campingpladsernes el-forsyning - og at du stadig kan opretholde din luksus med et stort energiforbrug - trods camping.

Men kan du ikke tåle de svar der kommer, skal du da lade være med at spørge (n)

Jeg søgte efter _erfaringsudveksling_ omkring solceller på campingvognen. Har du solceller på din campingvogn ?

#8 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  8. juni, 2012 · kl. 23.50)

Svar til Ren Lweneck :
Hejsa.. nu skriver du at du har 6 paneler på taget men hvor mange watt er de så på ??? jeg har 200 Watt på 36 volt som så bliver lavet om til 24 volt, og så har jeg 2 x 150 Ah i vognen hvor jeg så tager 12 volt fra begge batterier, og så en 230V/1500 watt sinus inverter på 24 volt...vi kører kun på 12V led pærer.. men tv,parbol,elkoger,kaffemaskine mm. kører på 230V de sidste par år har den stået som fastlægger så der har jeg lige koblet 4 X 6V 160 Ah på ekstra som står uden under vognen.. det virker... på en god dag hvor vi bare har brugt strøm, er vi faldet ca. 15 % i strøm og hvis det er fint vejr dagen efter er vi oppe på 100 % igen.. lader med ca. 8Ah i timen.. mvh.

#9 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d.  9. juni, 2012 · kl. 15.57)

brinet skrev:
Svar til Ren Lweneck :
Hejsa.. nu skriver du at du har 6 paneler på taget men hvor mange watt er de så på ??? jeg har 200 Watt på 36 volt som så bliver lavet om til 24 volt, og så har jeg 2 x 150 Ah i vognen hvor jeg så tager 12 volt fra begge batterier, og så en 230V/1500 watt sinus inverter på 24 volt...vi kører kun på 12V led pærer.. men tv,parbol,elkoger,kaffemaskine mm. kører på 230V de sidste par år har den stået som fastlægger så der har jeg lige koblet 4 X 6V 160 Ah på ekstra som står uden under vognen.. det virker... på en god dag hvor vi bare har brugt strøm, er vi faldet ca. 15 % i strøm og hvis det er fint vejr dagen efter er vi oppe på 100 % igen.. lader med ca. 8Ah i timen.. mvh.

Det var jo helt herligt at høre fra nogen, der går lidt op i solceller ligesom jeg selv gør
Mine paneler er små 5 stk. á 17w og 1 stk. á 40w. Ialt 125w. ca. 4 amp i timen, når der er knald på solen. Og det er lige lidt nok, tror jeg. Men jeg har lige fået nye batterier i, det er gel batterier. Og det er ligesom om, at de ikke vil tage strøm nok fra. Min primære sollader (Steca PR2020) skriver, at batterierne nu er oppe på 20% (SOC). De var på knap 10 % pinselørdag, hvor min primære sollader igen blev koblet på, efter at jeg eksperimenterede med en billig MPPT lader.
Dit anlæg lyder da umiddelbart, som om det kan bære et almindeligt forbrug her i 2012
Jeg tror jeg skal have mine solpaneler byttet ud til nogle mere potente. Hvilken lader bruger du ? Ohvilken type batterier er det ?

#10 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d. 10. juni, 2012 · kl. 23.20)

Svar til Ren Lweneck :
Jeg bruger en steca pr 1515 og så er mine primære batterier to 150 ah fra Kina.. det er nogle lukket bly batterier som jeg købte med da jeg købte mine paneler, du skulle prøve at afmont. dine ledninger på din lader,jeg havde et lignende problem sidste år, hvor der ikke rigtig skete noget... da jeg så havde afmont. og sat det hele sammen igen viste det sig at de var opladet 100 % :0) husk at afmont./mont. i den rigtige rækkefølge ... det er vigtig...
Hvis jeg var dig og gerne vil havde noget power skal du købe et panel på 195 Watt/ca.36 Volt, det er dem som de bruger til husene.. og så køre 24 Volt det kan din steca :0) et panel koster ca.2200 kr. har du inverter på ??

Røgfri idag med PenCig
Vi er eksperter i E-cigaretter og vi har kun de bedste
produkter. Start her!
Den billigste E-cigaret
Spar 20% på de mest populære produkter
Find dem på dampshop.dk

#11 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d. 11. juni, 2012 · kl. 21.15)

Svar til brinet:
Jeps, en 2,5 kw ren sinus og en lille 150w. Jeg kan bare ikke huske hvad de hedder. Vi bruger primært den store til fjernsyn/computer. Jeg har nemlig ikke kunne finde en omformer, der omformer fra 12v til 19v, som er det min computer/fjernsyn vil have (ifg. strømforsyningen). Kender du en, der kan det ?
Den lille inverter bruges til opladning af telefoner olign.
Men jeg vil da lige prøve, at afmontere ledningerne. Jeg vil lige vende tilbage med resultatet.

#12 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d. 12. juni, 2012 · kl. 19.06)

Svar til brinet:
Jeg tog ledningerne af og nu virker det
100% står der nu på SOC - tak for tippet

#13 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d. 13. juni, 2012 · kl. 10.49)

Svar til Ren Lweneck :
Dejligt når man kan hjælpe andre :0) jeg skal lige prøve at finde min omformer frem,jeg har en fra 12 til pc.. det ville være bedre hvis du har et cigaratstik til dine mobiltlf. du du meget energi på at lave 12v om til 230v og så tilbage til mobiltlf. Vh.brian

#14 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d. 13. juni, 2012 · kl. 12.51)

brinet skrev:
Svar til Ren Lweneck :
Jeg bruger en steca pr 1515 og så er mine primære batterier to 150 ah fra Kina.. det er nogle lukket bly batterier som jeg købte med da jeg købte mine paneler, du skulle prøve at afmont. dine ledninger på din lader,jeg havde et lignende problem sidste år, hvor der ikke rigtig skete noget... da jeg så havde afmont. og sat det hele sammen igen viste det sig at de var opladet 100 % :0) husk at afmont./mont. i den rigtige rækkefølge ... det er vigtig...
Hvis jeg var dig og gerne vil havde noget power skal du købe et panel på 195 Watt/ca.36 Volt, det er dem som de bruger til husene.. og så køre 24 Volt det kan din steca :0) et panel koster ca.2200 kr. har du inverter på ??

#15 - Skrevet for ca. 2 år og 3 måneder siden (d. 13. juni, 2012 · kl. 12.53)

hej brinet, har du et link til kina
knuz aase

Side: 1  ·  2  ·  Næste >>
Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: