• 499.289 annoncer
  • 46.580 nye annoncer
  • 1.254.162 medlemmer
  • 7.669 online
Tråd startet: d.  3. June, 2012 · kl. 22.17
Sidst opdateret: d.  3. December, 2012 · kl. 12.13
Antal brugere der overvåger denne tråd: 1

Del på facebook

#1 - Skrevet for ca. 11 måneder og 19 dage siden (d.  3. June, 2012 · kl. 22.17)

Båd - hvorfor "staller" en båd inden den går ud af vandet

Var ude at sejle i dag selv om bølgerne var lidt store. men det virker som om at når man giver gas så graver den sig lidt ned og det virker som om at den ikke helt vil slippe vandet i starten og hænger en del med "røven" inden den så kommer ud i plan - men så sker der også noget , men 30 knob i 1.meter høje bølger er jo ikke just behageligt. Men der findes god tomgang hvor båden går normalt i vandet - så er der fuld gas hvor næsen rejser sig og farten langsomt øger indtil den går i plan. det er en 16 fod med 60 hk med 14" x17 pitch. Båden vejer med motor og mig vel ca 400-450kg - så der burde jo være power nok - båden bør gå ca 30-35knob med 40hk iflg Fabrikken.
Der mer to muligheder kavitationspladen sidder ca en tomme højere en bunden - men bør 2,5-3cm gøre at den kæmpe propel bliver ramt af turbulens fra agterspeglet.
Anden mulighed er at propellen er for stor og får ikke rigtigt bid når man går fra tomgang til fuld gas , har en 13 3/4" x 15 pitch måske at den vil have mere bid i vandet , det selfølgelig give en del mindre top fart.
Et andet spørgsmål er €.bladet rustfrie stål propeller , er her nogen som kan give et snadt og rigtigt råd - har kig på en 4.bladet 13" x 17 pitch i rustfrit stål. Med ovenstående problem over er her nogen med så meget teknisk viden at i kan kopmme med nogle gode råd ( og nej motoren kan ikke komme længere ned , med mindre jeg saver halvdelen af agterspeglet af og det gør jeg ikke )

BRUGER INAKTIV
#2 - Skrevet for ca. 11 måneder og 19 dage siden (d.  3. June, 2012 · kl. 22.26)

Du er selv lidt på sporet af problemet. Motoren er for kraftig, båden for lille, med risiko for at hækken graver sig ned, så båd med mand og mus synker.

#3 - Skrevet for ca. 11 måneder og 19 dage siden (d.  3. June, 2012 · kl. 22.47)

Svar til fc40435203:
Jo men havd så med dem som har 90 eller 115hk v4 på samme båd - det virker ikke som om at de har problemer. Så det må næsten være propellen som er forkert - eller endnu en mulighed som jeg lige vil undersøge i morgen. Det er om motoren Åbner fuldt og ikke som jeg fornemmer kun 1/2 eller 2/3 gas - det kunne være klogt at lige tjekkke mens man er i havn om gas kablet er justeret rigtigt så den faktisk åbner helt

BRUGER INAKTIV
#4 - Skrevet for ca. 11 måneder og 19 dage siden (d.  3. June, 2012 · kl. 23.15)

Det er også afgørende hvilken bådtype det drejer sig om. Passer båd og motor ikke sammen, tror jeg heller ikke dem med fx 115hk giver fuld skrue fra start af. Jeg turde sørme ikke. Lidt ligesom og brænde gummi af på muskelbiler, traktortræk, dragsterbiler hvis du forstår.
Der var en lign. tråd, jeg tror det var igår som også var lidt inde på problemet.

#5 - Skrevet for ca. 11 måneder og 17 dage siden (d.  6. June, 2012 · kl. 12.17)

Svar til fc40435203:
Ja tror at jeg selv har fundet svaret nu. Der manglede vægt ude i stævnen - så jeg stillede ca 40kr i form af en gammelt lastvogns batteri. Det gav en del og båden kommer bedre ud af vandet nu. Men det hjalp endnu mere at få en nummeret mindre propel på . det gjorde i det mindste at den fik lidt mere punch ud at vandet og kombineret med vægt i stævnen rejser båden ikke så meget som før og glider bedre ud af vandoverfladen. Men en hydrofoil på kavitationspladen vil nok give det sidste og det er jo nok værd de 249kr sådan en koster.

Er briller i vejen?
Lavpris på mærkelinser & gratis levering.
Køb linser online her.
Vinterdæk slutspurt!
Hos Euromaster. Find din dækstørrelse og
køb online nu - Klik her
Originalt Ego-C
Faste priser Bedste produkter
henryg.dk
Den billigste E-cigaret
Spar 20% på de mest populære produkter
Find dem på dampshop.dk
Start dit rygestop
Gode produkter - Ingen dikkedarer.
henryg.dk

#6 - Skrevet for ca. 11 måneder og 17 dage siden (d.  6. June, 2012 · kl. 12.18)

ups 40kr = 40 KG

#7 - Skrevet for ca. 10 måneder og 5 dage siden (d. 18. July, 2012 · kl. 01.26)

Ja, er propellen for stor, fjerner den for meget vand istedet for at komme fremad. Den "graver" et hul under sig selv.

#8 - Skrevet for ca. 5 måneder og 19 dage siden (d.  3. December, 2012 · kl. 12.13)

det er afgørende hvor høj er hækken hvor motoren er sat fast, er der mere end 45cm så skal der en langbenet motor til, så har du ikke det problem længere

Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: