Malenemn skrev: Vi står lige nu og vil anskaffe os hund nummer to, efter lang tids overvejelse, og nu er vi stensikre på, at vi alle 3 vil få glæde af det.
Vi har i forvejen en papillon på ca 3 kilo, og to år, men vi vil rigtig gerne have os en lidt større hund.
Er der nogle som ved, om det er dumt at hund nummer to, er større end den hund vi har i forvejen? I dette tilfælde er hvalpen jo på størrelse med hende vi har nu
Nu kender jeg jo ikke din hund og ved derfor ikke hvordan den er, men man ser ofte problemer når folk med en lille hund senere får en af en større race. Jeg har set det flere gange og selv ved erfarne, dygtige hundeejere. Du skal også tænke på at hvalpe kan lege voldsomt og at din lille hund ikke nødvendigvis kan holde til det.
Mit råd er derfor :
Få en af samme race og en tæve.
Lige børn leger bedst ved du nok.
Det er rigtigt at der kan være problemer med 2 af samme køn, men tænk lige på at får du en hanhund, så skal du kunne holde dem afskilt mens tæven er i løbetid og du skal være forberedt på at han vil gå på andre hanner som nærmer sig din tæve, da hun er HANS ! Og at han i løbetiden måske hyler og ikke vil spise, letter ben alle steder. Og det er ikke alt der kan trænes væk med god opdraglese, da det er noget som ligger meget dybt i hundens natur.
Jeg har gennem rigtig mange år haft 2 og endda også 3 tæver sammen, men aldrig en eneste gang haft noget som kunne ligne optræk til problemer - det var samme race og jeg venter altid til den ældste er ca. 3 år da den så er gammel nok til at kunne være flokfører (altså hvis den er velfungerende og det var mine).