Svar til Frederik Fuglsang:
Du misforstår hvad jeg skriver

Der opstår konstant fejl når der sker celledeling. Det er ingen undtagelse hos kaniner, og har intet med indavl at gøre, det er bare sådan det er.
Der er en masse mekanismer der sortere disse fra, men et fåtal slipper alligevel igennem. Af disse er langt de fleste recessive, og kommer derfor kun sjældent til udtryk. Der er også noget med, at de i de fleste tilfælde har påhæftet lethalfaktor, så de bliver aldrig til noget. Men der er stadig mutationer der kommer igennem, enkelte er også recessive.
Hvordan tror du ellers dine hvide dyr er opstået?
Det er en mutation der er sluppet igennem nåleøjet, som tilfældigvis ikke har en fejl påhæftet. Men det kunne lige så godt være en fejl der slap igennem, og hverken du eller andre er fritagede for at sådanne fejl kan opstå.
Det er derfor jeg skriver, at du ikke er 100% garanteret noget som helst, bare fordi du har en god linje. Og når du så samtidig indavler, så er muligheden for at de recessive problemer kommer til udtryk større. Der er nogen der ser dette som en fordel, fordi de lige meget det samme opdager problemer.
---
Jeg tror jeg forstår hvad du mener med indavl, men det er noget tvetydigt.
Hvis vi tager udgangspunkt i dit eksempel, så kalder vi det ene forældrepar A og det andet B.
A får et kuld, hvor vi har en unge vi kalder A1.
Det samme sker for B, og den ene af deres unger kalder vi B1
A1 x B1 = ubeslægtede.
Men hvis vi tager deres unge (AB1), og sætte den tilbage på en kanin i A's linje, så er der stadig indavl.
Hvis du derimod helt undlader at bruge dyr fra A eller B linjen, så er der ganske rigtig ingen indavl.
Men det er en smule tvetydigt med AB1, mht. hvad du vil sætte den på.