• 500.339 annoncer
  • 49.520 nye annoncer
  • 1.253.874 medlemmer
  • 4.734 online
Tråd startet: d. 18. april, 2012 · kl. 21.59
Sidst opdateret: d.  8. juni, 2012 · kl. 13.05
Antal brugere der overvåger denne tråd: 2

Del på facebook

Side: 1  ·  2  ·  3  ·  4  ·  Næste >>

#1 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 18. april, 2012 · kl. 21.59)

Må man stjæle andres billeder fra hjemme side og reklamer med de har laver det ????

Ja faldte over noget heste hegn osv en der har et savværk i hobro ...og ups det stammede fra min svigerfars savværk UPS min svigerfamilie kontaktede dem og vop der blev lagt på.. ville høre om det er lovligt da hjemmesiden er copy rigt ??
siderne er heldigvis printet ud og gemt ... jeres mening ??
Hvad skal man stille op ??

i mine øjne er det svindel med det man laver og ja de sælger lige det ene fra det andet hmmmmm

Gode svar:

nibbe: Læs svar
molini: Læs svar
bullerpigen78: Læs svar

#2 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 18. april, 2012 · kl. 22.13)

Svar til peter 82:
Det er ulovligt. Din svigerfar kan kræve erstatning.

#3 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 18. april, 2012 · kl. 22.14)

Svar til peter 82:
Nej det vil jeg ikke tro. Der er nok også en grund til, at røret blev smidt på!

#4 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 18. april, 2012 · kl. 22.18)

Ja nu det mig der har lavet tråden så min svigerfar.. ja mener også det er ulovligt og da også at lave pis med deres kunder at de reklamer med noget andre har lavet, så må de jo ikke være dygtige nok.. nu var det konen de snakkede med og ja hun kunne jo ikke svare på hvor de billeder stammede fra og ja nu er annoncerne slettet sjovt nok at de så ikke vil svare. men nu har de jo både savværk og hunde kennel og tjjj nok derfor de så også avler hunde uden tavle så mener de jo nok de ikke har noget ansvar for noget ...

#5 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 18. april, 2012 · kl. 22.20)

Hvis din svingerfar har købt billederne feks. af en fotograf, eller selv taget dem, er det HANS billeder og der skal betales royalties for brugen. Dvs. at andre der bruger billederne skal betale for brugen, jo flere der ser billederne, jo mere skal der betales. Feks. forsiden af EB er godt betalt til ejeren af billedet (ofte fotografen), mens en lille hjemmeside med et savværk skal betale "grundtakster" af hvert billede, altså uden tillæg for, at mange ser dem. Det kan faktisk løbe op i nogle tusinde kroner hvis reglerne skal følges meget stramt. Kontakt savværket der har brugt billederne og foreslå en løsning midt imellem. Du har retten på din side, så et kompromis skal kun indgåes hvis modparten fanger pointen i dit krav. Ellers gå efter hele baduljen, du er næsten sikker på at vinde.

Husk dog lige at være HELT sikker på, at billederne faktisk TILHØRER din svigerfar, og ikke en anden, feks. fotografen der tog den i sin tid.

Det kan dog ofte være svært for dem der laver hjemmesider at finde ud af reglerne og have styr på hvert enkelt billede, så mange gange "tager man chancen" og håber ingen opdager det.

Jeg ved feks. at flere af mine egne billeder bliver brugt i reklameøjemed, men som reklame for STEDER, ikke for firmaer. Dette er do sket en enkelt gang og billedet blev fjernet på nogle minutter dsa jeg kontaktede ejeren af siden.

Jeg valgte ikke at forfølge sagen.

Mvh.
PHS

Bliv røgfri for 0 kr!
Prøv skandinaviens mest solgte e-Cigaret for 0 kr
XSmoke.dk/Prøv-Gratis
Nissan Juke
Spar op til 47.000 på lagerbiler og book en
Prøvetur nu, klik her!
Start dit rygestop
Gode produkter - Ingen dikkedarer.
henryg.dk
Tryg Bilforsikring
Få Tryg Vejhjælp og 15% rabat.
Se mere, klik her
Spar op til 50 %
Nye deals hele tiden
Deal.dk

#6 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 18. april, 2012 · kl. 22.37)

Svar til Pavenhimself:
Tak for dit svar.
Det er ham selv der har taget billederne så ingen fotograf.
Det jo ikke nemt at kontakte dem når konen smed røret på, hun er jo nok klar over at det ikke var så godt det de har gang i. Mener bare at man kan jo komme med en undskyldning og sige et eller andet men NEJ men det kan jo være det kommer hvis manden høre om det men vi ved da hvad de hedder og hvor de bor med nummer og ja også deres annonce her på gul og gratis med billeder og nummer osv printet ud så det jo ikke noget de kan løbe fra heldigvis selv om deres annoncer er slettet, det gjorde de jo hurtigt efter svigermor ringede til hende

#7 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 18. april, 2012 · kl. 23.34)

Skriv en høflig mail, hvor I informere om at det er det er brud på ophavsrettighederne at de benytter sig af et billede der tilhører jer/din svigerfar.
Her ud over kan man f.eks. vedlægge en faktura. Læg et grundbeløb på f.eks. 2500,- og smid så x antal kroner på for de antagende antal dage billedet har ligget på hjemmesiden.

Hvis de får billedet ned hurtigt, kan man så overveje om man vil forsøge at indkassere pengene.
Jeg ved der er mange der tager billeder af deres dyr, der har problemer med at folk nupper deres billeder, og de laver nogen lunde samme nummer. Der ryger en regning ud til den der har nuppet det, på x antal kroner.

#8 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 18. april, 2012 · kl. 23.49)

Lad dog en advokat ordne den sag.

#9 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 19. april, 2012 · kl. 01.27)

bullerpigen78 skrev:
Svar til Pavenhimself:
Tak for dit svar.
Det er ham selv der har taget billederne så ingen fotograf.
Det jo ikke nemt at kontakte dem når konen smed røret på, hun er jo nok klar over at det ikke var så godt det de har gang i. Mener bare at man kan jo komme med en undskyldning og sige et eller andet men NEJ men det kan jo være det kommer hvis manden høre om det men vi ved da hvad de hedder og hvor de bor med nummer og ja også deres annonce her på gul og gratis med billeder og nummer osv printet ud så det jo ikke noget de kan løbe fra heldigvis selv om deres annoncer er slettet, det gjorde de jo hurtigt efter svigermor ringede til hende :$

Send dem et anbefalet brev med en regning og forklar at det er jeres billede og at der skal betales ellers går i videre med sagen.

Mvh.
PHS

BRUGER INAKTIV
#10 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 19. april, 2012 · kl. 08.14)

i er helt væk, det er bare billeder...

Bliv røgfri for 0 kr!
Prøv skandinaviens mest solgte e-Cigaret for 0 kr
XSmoke.dk/Prøv-Gratis
Spar op til 50 %
Nye deals hele tiden
Deal.dk
Nissan Juke
Spar op til 47.000 på lagerbiler og book en
Prøvetur nu, klik her!
Start dit rygestop
Gode produkter - Ingen dikkedarer.
henryg.dk
Tryg Bilforsikring
Få Tryg Vejhjælp og 15% rabat.
Se mere, klik her

BRUGER INAKTIV
#11 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 19. april, 2012 · kl. 08.32)

Svar til peter 82:
Er det ikke ret harmløse fotos af en hestefold - du mener er copyright beskyttede?
Har du på forhånd meddelt Copyright på dine/jeres billeder?
Du har en tung bevisbyrde at løfte !

Jeg tager selv en masse billeder ved en bestemt sportsgren.
De ligger frit tilgængeligt for de deltagende hold - fri afbenyttelse.
Det eneste krav jeg stiller til anvendelse er "Non Commercial use" - d.v.s. ex. en sportsavis må ikke bruge dem i en reportage uden mit samtykke, da avisen er en forretning.

Klubberne kan bruge dem frit i deres klubblade.

#12 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 19. april, 2012 · kl. 08.50)

Nil-Troll skrev:
Svar til peter 82:
Er det ikke ret harmløse fotos af en hestefold - du mener er copyright beskyttede?

Det eneste krav jeg stiller til anvendelse er "Non Commercial use" - d.v.s. ex. en sportsavis må ikke bruge dem i en reportage uden mit samtykke, da avisen er en forretning.

Det har du vel så informeret om?
Hvis der ikke er oplyst andet, er det den der har taget billedet der har ophavsretten på billedet, og der er ikke andre der må bruge det uden tilladelse.

Det er ikke det samme som et TradeMark hvor man skal søge om det og betale kassen for det.
Billeder og forfattet tekst må man ikke bare tage uden tilladelse.

Lego er f.eks. et trademark, derfor må man ikke frit benytte ordet Lego, og derfor må man f.eks. ikke kalde et barn Legolas her i DK (lidt sært, men det var det afslag der blev givet, da der var nogen der søgte om det).

#13 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 19. april, 2012 · kl. 09.30)

Nil-Troll skrev:
Svar til peter 82:

Det skal ikke "meldes" copyright på billeder, den har du helt automatisk når det er dig der har taget dem.

Mvh.
PHS

#14 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 19. april, 2012 · kl. 09.37)

Nu kan man ikke bare tage billederne fra hjemme siden så derfor og det er måden de personer har regeret på.
Man burde da kunne stå ved det man har lavet og ikke bare smide røret på, man er da voksen IKKE
og nu da du åbenbart kender dem ved du jo det ikke KUN er billeder af en harmløs heste fold men selve det træ osv og arb bag og det jo hele 3 annoncer de havde lavet med billeder fra et andet savværk og deres arbejde, det kan de jo ikke sælge deres vare på, da det jo ikke er dem der har udført dette job de reklamer med, og nu da personen har et savværk burde man ski da ikke bruge andres billeder da da ikke særlig professionelt

BRUGER INAKTIV
#15 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 19. april, 2012 · kl. 09.58)

Svar til bullerpigen78:
Jeg kender dem ikke, hvis det er det du antyder - jeg læser de info, der er her i tråden.
Men nu antyder du, at der er andre motiver bag dit ønske om at retsforfølge dem - sandt ?

M.h.t. billederne har de reageret og nedtaget dem - hvis du skal forfølge det videre skal du opgøre og dokumentere et tab, æreskrænkelse o.s.v.
Hvis de nægter, er dine egne skæmdump ikke nødvendigvis tilstrækkelig dokumentation.

Hvad er der specielt ved "det træ" ?
Er der en udformning du har som dit eget design, beslag - eller hvad er det du vil ?

Jeg tror ikke du kan sagsøge dem blot fordi de laver et hegn der ligner jeres - runde og firkantede stolper er standardvarer og har eksisteret i mange tusinde år.

Man skal vælge sine kampe med omhu

Side: 1  ·  2  ·  3  ·  4  ·  Næste >>
Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: