• 495.619 annoncer
  • 46.693 nye annoncer
  • 1.254.793 medlemmer
  • 5.445 online
Tråd startet: d. 25. marts, 2012 · kl. 10.59
Sidst opdateret: d.  7. maj, 2012 · kl. 01.35
Antal brugere der overvåger denne tråd: 1

Del på facebook

Jens-Chr Skovbo Brugeren er offline
BLOKERET BRUGER
#1 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 25. marts, 2012 · kl. 10.59)

6 mm. træpiller kontra 8 mm træpiller. Hvorfor???

Hej alle der bruger træpiller.
Erfaringer søges. I forbindelse med at vi sælger træpiller hører vi tit følgende påstand.
Citat: Jeg skal have 8 mm da mit fyr ikke kan køre med 6 mm.
Hvad er jeres erfaringer derude? Alle dem som kan fyre med både 6 og 8 mm, kom med jeres erfaringer. Hvad gør i anderledes end dem der ikke kan fyre med 6 mm (eller måske "tror de ikke kan") Er det et spørgsmål om at indstille fyret korrekt, luft mv.
I mange andre lande bliver der solgt rigtig mange 6 mm træpiller, så hvorfor kan de ikke "brænde i danmark" ???

BEMÆRK VENLIGST. Jeg er meget interesseret i at høre om erfaringer fra dem der har prøvet 6 mm træpiller, specielt dem der har gode erfaringer, (for at kunne formidle denne erfaring) men også dem der ,,,,,,,trods ihærdig indstilling af fyr,,,,,,,har dårlig erfaring med at brænde 6 mm piller i deres fyr. Hvilke problemer var årsagen til at det ikke kunne lade sig gøre.

Indlæg fra dem som "tror de ikke kan" eller har "overvejet at prøve" bedes venligst undladt i denne tråd.

På forhånd tak.

Jens.

BRUGER INAKTIV
#2 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 25. marts, 2012 · kl. 11.40)

Min datter og hendes fyr fik for et par år siden installeret brugt vandbåren pilleovn i huset. Ham de købte pilleovnen af havde altid fyret med tyske 6mm topkvalitets træpiller. I forbindelsen med købet fik de også et parti 6mm træpiller med.
Forrige vinters forbruget blev supleret op med yderlige indkøb af både 6mm og 8mm. Totalforbrug 1500kg 6mm og 1500kg 8mm.
Ialt 3000kg incl. sommerfyring til varmt brugsvand.
Denne vinter fra oktober til dato har forbruget været på 1800kg 8mm.
Erfaringen er: Der er ingen målbar forskel/effekt på 6mm og 8mm træpiller ang. forbrug og varmeydelse. Eneste forskel er prisen, 8mm er et par hundrede kroner billiger pr. tons.
Jeg har fulgt deres pilleovn og forbrug tæt, idet jeg selv skal have pilleovn inden for få år.

#3 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d.  5. april, 2012 · kl. 11.38)

Hej
vi har en JA stoker og den er ligeglad med om den får 6 eller 8 mm piller,,, en kbm 6 mm vejer en lille smule mere end en kbm 8 mm da de kan falde bedre sammen end 8 mm pillerne,,, så en lille korrigering af føde mængden kan forekomme dvs lidt mindre føde mængde på 6 mm piller hvis man ikke har en moderne stoker med iltstyrring og selvjusterne føde mængde osv. vores skal vi selv indstille og den skal en smule ned i føde mængden,,, men ellers så er brændværdien den samme,,, så et tons 6 mmm svare til et tons 8 mm ,,,,

#4 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d.  5. april, 2012 · kl. 11.45)

hovsa ,,,, glemte at man selvfølgelig lig skal være opmærksom på om pillerne er af løv eller nåletræ ,,, er pillerne af samme træsort så ingen forskel uanset størrelsen på pillerne,,,

#5 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d.  7. maj, 2012 · kl. 01.35)

Fyrer selv med 8 mm fik at vide den også kunne med 6 mm,men at det var mere økonomisk med 8 mm.Men har som sagt kun brugt 8.Det er en TB Mini en af de første der kom frem,den har kørt perfekt alle årene,forskellen mellem 6 og 8 mm må vel være lufttilførelsen og 6 mm brænder hurtigere da de er den smule tyndere

Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: