• 498.665 annoncer
  • 43.432 nye annoncer
  • 1.252.127 medlemmer
  • 1.965 online
Tråd startet: d. 22. marts, 2012 · kl. 21.07
Sidst opdateret: d. 17. oktober, 2012 · kl. 00.22
Antal brugere der overvåger denne tråd: 1

Del på facebook

Side: 1  ·  2  ·  Næste >>

#1 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 22. marts, 2012 · kl. 21.07)

skovrummeter

nu har jeg set at flere sælger savet og kløvet træ i skovrummeter, og så er det at jeg tænker "kan man det?"
jeg mener, en skovrummeter er vel træ der ligger stablet i meter stykker eller længere, ligesom det ligger i skoven, deraf navnet.

når det så er kløvet, kan man så sælge det i skovrummeter, er spændt på at høre jerres mening.

Jens

Lars marinus Bach Larsen Brugeren er offline
BLOKERET BRUGER
#2 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 22. marts, 2012 · kl. 21.16)

Jeg mener det kaldes kasse Rummeter som er ca 0,6 m3 så det er snydevægt, køb altid i rummeter du selv stabler så kan du holde 1 rummeter lig en kubic meter, bare min mening

#3 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 22. marts, 2012 · kl. 21.48)

En skovrummeter er 1x1x1 stablet Om det så er kløvet eller ej
En kasse rummeter er 1x1x1løst læsset

Det sidste er mest brugt til savet og kløvet ,dermed ikke sagt at andre rummål ikke accepteres

#4 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 23. marts, 2012 · kl. 03.43)

det ernemmeste at købe i kasse meter som er1x1x1 og løst læsset

#5 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 23. marts, 2012 · kl. 11.08)

anja52 skrev:
det ernemmeste at købe i kasse meter som er1x1x1 og løst læsset

det er helt rigtig det nemmeste, men som regel også det dyreste,

Billig varme!
Spar op til 66% på dit varmeforbrug
www.kinnan.dk
Gulve i bedste materialer
Lave priser og topprofessionel montage. AV Gulve
Din garanti for kvalitet!
Start dit rygestop
Gode produkter - Ingen dikkedarer.
henryg.dk
Vinterdæk slutspurt!
Hos Euromaster. Find din dækstørrelse og
køb online nu - Klik her
Kom igang med
rygestoppet. Gode produkter. Reelle priser
henryg.dk

J.B. Brænde Brugeren er offline
BLOKERET BRUGER
#6 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 24. marts, 2012 · kl. 07.42)

glad1 skrev:
nu har jeg set at flere sælger savet og kløvet træ i skovrummeter, og så er det at jeg tænker "kan man det?"
jeg mener, en skovrummeter er vel træ der ligger stablet i meter stykker eller længere, ligesom det ligger i skoven, deraf navnet.

når det så er kløvet, kan man så sælge det i skovrummeter, er spændt på at høre jerres mening.

Jens
skovrummeter bliver som regl brugt om lange stykker i skoven som ligger i en stak,se "Brænde og varme skoven har det"snakker vi brænde der er savet/kløvet snakker vi om stablet rummeter eller kassemeter basta

BLOKERET BRUGER
#7 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 24. marts, 2012 · kl. 07.47)

glad1 skrev:

Jens
Her også noget om det:

Skovrummeter

Undertiden bruges betegnelsen "skovrummeter" om stablet brænde i lange stykker . Men det ord spreder ofte mere forvirring end klarhed. Der er alligevel blot tale om en almindelig rummeter - højde, længde og bredde ganget sammen.
Derfor kan og bør betegnelsen "skovrummeter" undgås.

For at undgå forvirring mellem køber og sælger er Dansk Skovforening, Forbrugerrådet og Forbrugerstyrelsen enige om at når brænde sælges i rummeter, skal det være opmålt på den form (kløvet/ikke-kløvet) og længde hvori det leveres til kunden. I annoncer, reklamer og ved aftalers indgåelse bør det oplyses i hvilken form og længde brændet leveres. Så kan kunden selv kontrollere at hun får den mængde hun betaler for

BLOKERET BRUGER
#8 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 24. marts, 2012 · kl. 08.15)

Lars marinus Bach Larsen skrev:
Jeg mener det kaldes kasse Rummeter som er ca 0,6 m3 så det er snydevægt, køb altid i rummeter du selv stabler så kan du holde 1 rummeter lig en kubic meter, bare min mening
Snyde vægt!! er vi nu ude i hvad det vejer også?:-)kassemeter er en godkendt form at handle brænde i,og lidt træls at stå og stable brænde på tiplad for derefter at kører ud at tippe det af,prisen er bare sat efter det er kassemeter,og vil man ha stablet rummeter er prisen bare det højere længer er den ikke

#9 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 24. marts, 2012 · kl. 15.24)

Ret mig hvis jeg tager fejl, men er en rummeter, er det ikke en kubikmeter (m3) uanset om det er en skov / kasse eller stablet rummeter. ???????
Forskellen, ligger den ikke i at en skovrummeter er hele stammer (deraf "skov"rummeter) en kasserummeter er brændestykker løst læsset i kassen (feks i en container) og stablet rummeter er brændestykker der er pænt stablet. Men har du en rummeter, en kassemeter og en stablet meter, så er det i bund og grund en kubikmeter, forskellen er hvor meget fastmasse der er i de forskellige meter.
http://www.skov-info.dk/haefte/18/kap06.htm

#10 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 31. marts, 2012 · kl. 08.18)

ja en skovmeter er når brænde ligger i stak stablet før man kløver og saver det og en kasse meter er 0,7 rummeter så hvis man skal finde ud af prisen fra kasse meter til rummeter skal man bare kassemeter pris gange med 30% og lægge det tal sammen du får med kassemeter prisen så ved man skal gi i rm

Gulve i bedste materialer
Lave priser og topprofessionel montage. AV Gulve
Din garanti for kvalitet!
Billig varme!
Spar op til 66% på dit varmeforbrug
www.kinnan.dk
Start dit rygestop
Gode produkter - Ingen dikkedarer.
henryg.dk
Vinterdæk slutspurt!
Hos Euromaster. Find din dækstørrelse og
køb online nu - Klik her
Spar op til 50 %
Nye deals hele tiden
Deal.dk

#11 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 31. marts, 2012 · kl. 12.43)

Svar til BL3:
En kasserummeter udgør som tommelfinger regel ca 70 % af en skovrummeter, 1 skovrummeter er altså mest og svarer til ca 1.4 Kasserummeter. 1 Kasserummeter tørt træ vejer ca 250 - 280 Kg

#12 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 14. april, 2012 · kl. 14.54)

Der er mange gode bud...her er lidt info fra skov og naturstyrelsen om bla fastmasse tal...en skov rummeter kan vel ikke sælges som kløvet ...hvad fastmasse tal en skovrummeter har er også afhængig af stammernes længde og træets art ...en skovrumeter gran indeholder mere træ en en skovrumeter bøg ..specielt hvis stammerner fx er 3m

Her er mere info om hvordan fastmasse tallet er i forhold til stablet brænde, art, skovrummeter og ks rummeter

http://www.skov-info.dk/haefte/18/kap06.htm

#13 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 14. april, 2012 · kl. 14.55)

Svar til Henrik L Larsen:

det kommer vel an på hvilken træsort vi snakker om ...og hvor stort vandindhold træet har...

#14 - Skrevet for ca. 1 år og 1 måned siden (d. 15. april, 2012 · kl. 19.58)

Der kommer godt nok mange sjove udmeldinger her hehe.

Kubikmeter, er noget man sælger kævler i.
Dvs. når savværket skal købe en egekævle f.eks i skoven.
Det er jo en "fastmasse" af træ.
Nogen gange bliver stakke med f.eks nåltræ til celulose, flis eller andet også solgt i kubikmeter.

En rummeter er ifm. brænde, træ der er savet, kløvet og stakket i 1x1x1meter.
Men nu er det meget svært som brænde handler at tjene penge på træ, hvis han først skal stakke det.
Derfor sælger de det ofte i kassemeter OG DET ER HER DET KAN GÅ GALT.
For nogen skriver nemlig skovmeter og en skovmeter er fuldstændig det samme som en kassemeter.
Så være lige sikker her først.

De "rigtige" brændehandlere har en hjemmeside, hvorpå der er en indikator på det de sælger.
Se evt Fynstrae.dk, han har skrevet på sin hjemmeside at hans kassemeter/skovmeter kan kontrolleres efter det er leveret.
Det gør man ved at stakke sit brænde og så er der 0,65-075 rummeter (Normalt stakket) og dermed kan man jo se om man har fået hvad man skal have.

Være opmærksom på, at får man vådt træ, så vil det svinde også i volume når det tørre op.
Også derfor en ellers solidt stakket brændestak pluselig kan finde på at vælte efter nogen månder.

Når man får træ der skal tørre, så dæk det for alt i verden ikke over med presning eller ligne.
Brug enten et brændeskud eller halvtag og så sørg for at der kan komme luft til, helst fra 2sider, det kan også være et skur der har 1cm mellem hvert bræt.
Egetræ SKAL have regn eller vandes inden det ligges til tørring, for at få syren ud af vedet.

Ja, det var lige så´en lidt småting jeg kunne komme i tanke om.

Mvh. Henrik.
Uddannet og arbejdet de sidste 16år som skovarbejder og har været ved flere brænde producenter også.

#15 - Skrevet for ca. 11 måneder og 16 dage siden (d.  2. juni, 2012 · kl. 18.41)

meget fine indlæg her men hjælp mig
1 kassemester koster kr. 450,-
1 m3 koster 495,-
samme træ sort - hvor får jeg mest for pengene ?

Side: 1  ·  2  ·  Næste >>
Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: