Jeg har brug for faktum vedr. grise på friland. Så jeg håber nogle grise experter måske læser med.
1. Hvad eller hvor meget er en dyreenhed.?
2. Hvor mange m2 skal der min. være pr. gris på friland, tænker på gødningstrykket.?
3. Der er vist noget med at man skal etab. dobbelthegn hos frilandsgrise hvor stor skal afstanden være mellem disse hegn.?
4. Jeg ved at sådanne grise skal være reg. men hvor og hvordan -og hvad koster sådan en reg.?
5. Jeg har adgang til et indhegnet græs areal på 1500 - 2000m2, såfremt jeg erfarer det måske vil være for "bøvlet" med frilands grise, har jeg som et alternativ tænkt på et passende skur med overdækket grisesti, lidt a la åbne løsdriftstalde til kvæg, er der nogen der har erfaring med den slags grisehold.?
6. Har læst i en anden tråd at det vist er almindeligt og købe smågrise når de vejer 7kg. Hvad kan jeg forvendte en gris vejer fra indkøb her til foråret og til efteråret, opfedet på grutning, græs frugt og grønt, gl. brød mv. hvor de påtænkes slagtet.?
En masse spørgsmål og der kommer sikkert flere, så seriøse gode råd og svar efterlyses.
Gul og Gratis