• 495.751 annoncer
  • 46.696 nye annoncer
  • 1.254.831 medlemmer
  • 6.632 online
Tråd startet: d. 12. marts, 2012 · kl. 19.54
Sidst opdateret: d. 14. marts, 2012 · kl. 20.10
Antal brugere der overvåger denne tråd: 1

Del på facebook

BRUGER INAKTIV
#1 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 12. marts, 2012 · kl. 19.54)

Et par grise eller 3 på friland...

Jeg har brug for faktum vedr. grise på friland. Så jeg håber nogle grise experter måske læser med.
1. Hvad eller hvor meget er en dyreenhed.?
2. Hvor mange m2 skal der min. være pr. gris på friland, tænker på gødningstrykket.?
3. Der er vist noget med at man skal etab. dobbelthegn hos frilandsgrise hvor stor skal afstanden være mellem disse hegn.?
4. Jeg ved at sådanne grise skal være reg. men hvor og hvordan -og hvad koster sådan en reg.?
5. Jeg har adgang til et indhegnet græs areal på 1500 - 2000m2, såfremt jeg erfarer det måske vil være for "bøvlet" med frilands grise, har jeg som et alternativ tænkt på et passende skur med overdækket grisesti, lidt a la åbne løsdriftstalde til kvæg, er der nogen der har erfaring med den slags grisehold.?
6. Har læst i en anden tråd at det vist er almindeligt og købe smågrise når de vejer 7kg. Hvad kan jeg forvendte en gris vejer fra indkøb her til foråret og til efteråret, opfedet på grutning, græs frugt og grønt, gl. brød mv. hvor de påtænkes slagtet.?
En masse spørgsmål og der kommer sikkert flere, så seriøse gode råd og svar efterlyses.

#2 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 12. marts, 2012 · kl. 20.26)

Svar til fc40435203:
Dyrenheder:
Søer med grise til fravænning (7,2 kg) = 4,3
smågrise 7,2 kg - 30 kg = 175
Slagtesvin 30 kg - 102 kg = 35

Chr registrering:
Centrale Husdyrsbrugs Register

m2 pr gris og hegn:
kan ikke huske det, men du kan google det ved at søge på frilandsgrise.
Du skal huske, at svinene skal have et sted de kan søle sig.

Hus til grisene:
Det lyder helt fint, husk masser af halm i skuret.

Købsvægt:
De fleste køber ikke ved 7 kg, men ved 30 kg. En fravænnet 7 kg gris skal gå ved 30 grader, da den ellers bliver syg.
7 kg. grise kommer i en klimastald med 30 grader. Stille og rolig sænker man temperaturen ind til den vejer 30 kg, derefter kommer den ud i almindelige temperaturer.
Også frilandsgrise har specielle stier at gå i når de bliver fravænnet.

Foder:
Nu kan en gris jo ikke leve af det du der remser op. Selvfølgelig kan man give den frugt og grønt og brød ved siden af, men grise kræver et ordentligt svinefoder, specielt afstemt til svinets alder.
Svin er meget sarte over for toxiner (svamp/mug/råd), der skal ikke meget dårligt foder til før de dør.
Dette med at folk tror at et svin er en skraldespand og kan leve af det er dyrplageri.

Størrelse til efterår:
Kommer helt an på, hvordan du fodrer dem, med hvad og hvor tit.

Held og lykke med det
Så du gør klog i at købe ved 30 kg.

#3 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 12. marts, 2012 · kl. 20.32)

Svar til fc40435203:

Du henvender dig forhåbentlig til landmænd. De ved alt om institutionalisering og videnskab. Der sidder gerne et par stykker herinde,

BRUGER INAKTIV
#4 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 12. marts, 2012 · kl. 23.04)

Vandalisme skrev:
Svar til fc40435203:

Du henvender dig forhåbentlig til landmænd. De ved alt om institutionalisering og videnskab. Der sidder gerne et par stykker herinde,

Institutionalisering...! Tja det er lige det begreb jeg om noget helst vil undgå, netop derfor frilandsgrise.

#5 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 13. marts, 2012 · kl. 17.00)

Svar til nibbe:
Køb sogrise frem for galtgrise. Sogrise har ikke helt så meget fedt.

Bliv røgfri for 0 kr!
Prøv skandinaviens mest solgte e-Cigaret for 0 kr
XSmoke.dk/Prøv-Gratis
Kom igang med
rygestoppet. Gode produkter. Reelle priser
henryg.dk
Start dit rygestop
Gode produkter - Ingen dikkedarer.
henryg.dk
Røgfri idag med PenCig
Vi er eksperter i E-cigaretter og vi har kun de bedste
produkter. Start her!
Start dit rygestop nu
Kæmpe udvalg af eCigaretter og eJuice.
eSmog.dk

BRUGER INAKTIV
#6 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 13. marts, 2012 · kl. 20.52)

Hej nibbe, mange tak for de gode oplysninger, det lyder til du omgåes grise til dagligt, er det dit erhverv ?
Jeg kom til at tænke på Bonderøven fra TV, måske du har set udsendelserne med hans grise. Hvor meget vil du vurderer hans 2 grise vejede da han fik dem, mener de i starten gik under varmelampe ? (synes det blev nogle prægtige dyr).
Når man læser grise noteringerne er tallene så angivet i øre pr. kg ?
Nu betragter jeg bestemt ikke grise som en slags skraldespand, men vi kan vel være enig om at de gerne æder næsten alt hvad de får serveret. Og ja når jeg får grise skal de bestemt have noget godt fodder. Tidliger nævnte fodder eks. var naturligvis ment som en slags tilskud - at forsøde grisenes tilværelse på.
Siden sidst har jeg talt med en ældre herre der var karl i sine unge dage og som fortæller mig at man den gang beregnede en tønde byg (vist nok 100kg) til opfedning af en slagtegris. At man dengang ikke som idag gav grisene fodder med kobber i, men blot en skovlfuld jord i ny og næ. Nu ved jeg ikke hvor gl. du er men er det noget du kan bekræfte ?
Nu kan jeg godt lide stribet flæsk, fedtegrever mv. så jeg har ikke noget imod grise med lidt sul på he he....

#7 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 14. marts, 2012 · kl. 17.45)

Svar til fc40435203:
Ja, jeg har at gøre med grise til hverdag.

Jeg har desværre ikke set ret mange af Bonderøvens udsendelser, og har ikke set nogen hvor hans grise var med.

Grisenoteringen
står da i kr og øre. Denne uge - uge 11 er prisen
Basis
7 kg. kr. 212,40 kr.
30 kg. kr. 360,00 kr.
30 kg. øko kr 864,oo kr.
Så er der ekstra tillæg for SPF alt efter hvilken sundhedsstatus svinene har.

Jeg vil stadig anbefale at du lægger ud med 30 kg. grise frem for 7 kg. Prisforskellen er ca 200 kr, og for 200 kr får du ikke meget dyrlæge. 7 kg. grise er ret sarte, selv om man ikke skulle tro det.

Ja, i gamle dage lavede man mange mærkværdige ting. Nogle virker andre er direkte skadelige. Det er jo det samme med hvad man brugte til mennesker i gamle dage.
Jeg har lige forhørt mig hos et par gamle grisebønder om det du skriver med en tønde byg og en skovl jord. Der var ikke rigtig nogen af dem som kendte det.
Bruger man sin sunde fornuft, så kan man jo regne ud, at byg alene ikke er sund. Grise skal som alle levende væsener have vitaminer, mineralier og selvfølgelig også kobber. Får man ikke det, bliver man ikke sund og rask og vokser ikke ordentligt.

Vælger du at tilføre foderet byg, så husk, at det skal være valset, da grisene ellers ikke kan optage det og de kommer hele ud i den anden ende.
Ja, grise er altædende, og de elsker at få frugt, grønt og brød at gå og gumle på.
Jeg vil anbefale dig at strø det rundt omkring og hvis muligt gemme det så grisen skal arbejde lidt for at finde de gode ting, det vil de elske.

Jeg har det lige som dig, jeg vil godt ha en gris med fedt, det er det som giver smagen, men det kan også være for meget.

Få vaccineret dine grise for rødsyge. Rødsygebacterier findes i jord, så det vil være fornuftig at de er vaccineret.

Det bliver glade grise du får. Så held og lykke med det.

BRUGER INAKTIV
#8 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 14. marts, 2012 · kl. 18.32)

En nu en gang mange tak. Og ja du har fået mig overbevidst, det bliver 30kg grise. Jeg vil ikke til at gamble med grises velfærd så længe min erfaring endnu er ret begrænset.
Mht grise før i tiden (i gl. dage) tror jeg ikke man havde så meget fokus på grises trivsel. Der skulle vel bare hældes noget i grisene og så måtte det vel gå som det nu bedst kunne. Den der Morten Korck idyl, tror jeg også havde en bagside. Jeg husker da som dreng i 60-erne hvor ulækkert det var nogle steder. Grise der stod i et lille indelukke, i møj til knæene og om sommeren, helt sort på ryggen af fluer.
Nå men det kan jo være jeg konsulterer dig en anden gang om jeg får brug for råd. Nu mangler jeg faktisk kun og få tjekket op på tingene hos kommunen, sådan noget som afstands krav til beboelse - byzone o.lign.
mvh. Frank Christensen - Søvind.

#9 - Skrevet for ca. 1 år og 2 måneder siden (d. 14. marts, 2012 · kl. 20.10)

Svar til fc40435203:
Jamen du er da velkommen til at spørge.
Pøj pøj, håber at det hele falder i hak for dig. Det er ret sjovt at holde grise, det er dejlige dyr, som bliver rigtig tamme.

Opret nyt indlæg

Du skal være logget ind for at skrive i forum...

Log ind her: