Det er rent vrøvl at påstå at LCD og LED er lige gode. Ja -de er baseret på samme teknologi (LCD) -men forskellen ligger i baggrundsbelysningen. Forenklet kan man sige, at de som kaldes LCD, belyses af en række "lysstofrør" bagfra, hvor LED belyses af lysdioder. Men her er der også forskel, da nogle er "edge LED" (billigst) hvor dioderne sidder rundt langs kanten -mens de dyrere modeller har lysdioder bagved -inddelt i sektioner som kan slukkes/dæmpes der hvor billedet skal være mørkt. De giver et bedre sort-niveau end LCD hvor der jo er ensartet lys bagfra hele tiden. Hvad angår Plasma, så er det de andre langt overlegen hvad angår billedkvalitet -både farvegengivelse og sortniveau er langt bedre. Hvis man sætter sig ind i emnet, vil man også erfare at filmentusiaster for det meste foretrækker plasma. En test i Søndagsavisen fornylig fortalte også at plasma stadig er bedst. Det er også indtrykket man får når man ser på "flatpanels.dk".
Desuden er plasma tv faldet i pris, de er blevet tyndere og bruger mindre strøm end tidligere -så problemet med varme eksisterer stort set ikke længere. Hvad angår levetiden, så er det rigtigt at plasma tidligere mistede noget af farverne efter 4-5 år. Det vides vel ikke hvor længe de nye holder farverne. Men som udviklingen er nu, er der vel ikke mange som beholder deres tv i 10-15 år som i de "gode" gamle dage med billedrør...Jeg har da forøvrigt også hørt om mange LCD som er gået i stykker efter 4-5 år.
Allervigtigst er selvfølgelig at man selv går ind til en forhandler og sammenligner. Jeg var hos flere forhandlere og så på mere end 100 forskellige før jeg besluttede mig for et LG plasma.
Der er så også forskel på hvad folk syntes er godt. Jeg har oplevet folk som har et billigt Prosonic med elendigt billede -de kunne så heller ikke finde ud af af at indstille det ordentligt (hvilket måske kunne forbedre det minimalt). Mennesker var orange i hovederne -og det som skulle være sort var gråt, der var efterslæb ved hurtige bevægelser osv, osv...
Men de syntes det var rigtig godt...Jeg kunne ikke lade være med at spørge, hvornår de sidst havde set folk med orange hudfarve i den virkelige verden...Nogle er uden for pædagogisk rækkevidde
Hvad angår udseende, så har LCD tv også de tykkeste kabinetter på grund af konstruktionen.
Den eneste grund til at LCD tv stadig er på markedet er at de er billigst at producere.